It's Your Run - Het verhaal van Petra

Door Runnersworld Nederland - 16 september 2022
Petra is een inspirerende en hardlopende moeder! Wij vroegen haar hoe het is om hardlopen te combineren met kinderen thuis. Maar ook hoe ze het hardlopen weer heeft opgepakt en welke adviezen zij heeft voor alle andere kersverse hardlopende moeders!



Lees hier ook de persoonlijke verhalen van ReneLizzy

Hoi Petra, wat leuk en fijn dat wij je mogen interviewen als hardlopende moeder! Sinds wanneer ben jij zelf gestart met hardlopen en was hier een bepaalde reden voor toen je begon?

Ik geloof dat het inmiddels alweer een jaartje of 10 is? Ik ben gestart toen ik ben gaan afvallen. Ik lette al op mijn voeding maar ook had ik het plan erbij te gaan sporten. Trainen in de sportschool was niks voor mij, dus besloot ik schoenen aan te doen en te gaan lopen.

Voor alle kersverse hardlopende moeders onder ons; vertel eens hoe jij het hardlopen weer hebt opgepakt en welke advies geef jij mee aan andere moeders die weer willen beginnen met hardlopen?

Ik heb 2 belangrijke adviezen! Geef je herstel na de zwangerschap alle prioriteit en laat een bekkenfysio met je meekijken. Je hebt een zware periode gehad, jouw lichaam is niet direct terug bij af. Mijn 2e advies: Begin gewoon lekker from scratch. Geef je lichaam de tijd om weer te wennen aan het hardlopen. Wees ook een beetje lief voor jezelf. Het is allemaal pittig genoeg met een newborn in huis!

Wat voor soort trainingen kan jij aanraden aan andere hardlopende moeders?

Ik ben zelf weer rustig gaan hardlopen met een 5km opbouwschema. Waarin ik in 3 maanden tijd heb opgebouwd naar de 5 kilometer. Gewoon lekker het hardlopen afwisselen met wandelen, waarin je steeds meer gaat hardlopen en minder gaat wandelen.

Hoe combineer jij het hardlopen met kinderen thuis?

Gelukkig gaat het nu weer goed! Maar zeker in het begin vond ik het erg lastig om prioriteiten te stellen. Je moet niet vergeten dat je er zelf ook nog bent! Mij heeft het geholpen om dan juist even een halfuurtje te nemen voor mijn hardlooptrainingen. En soms ook andersom; als je kindje ziek is, dan plan je de training een andere keer. Of je slaat het een keertje over. Ik zou zeggen, go with the flow en leg de lat niet altijd te hoog.

Is er een bepaald doel waar je nu weer graag naar toe werkt?

Eind juli heb ik alweer de halve marathon van Rotterdam gelopen. Dat was echt mijn doelstelling! Aankomende periode blijf ik mij graag focussen op die halve marathon afstand, wil ik fitter worden en meer progressie boeken!

 
Wat betekent ‘Its Your Run’ voor jou in het dagelijkse leven?

Voor mij persoonlijk betekent het dat je kan gaan en staan waar je wilt, en wanneer je maar wilt. Ik vind het belangrijk dat je jezelf nooit met anderen moet vergelijken. Het is jouw run en jouw proces!

Kun je ons vertellen wie je hardloopinspiratie is?

Ik vind Eliud Kipchoge een inspirerende man. Toen hij in 2018 in Berlijn het wereldrecord liep, liep ik op datzelfde moment ook de marathon! Ik weet nog goed dat ik op kilometer 35 was en over de Kurfursterdamm liep en dat Nike zijn reclame had aangepast ‘2.01.39 – It’s only crazy until you do it’. Kippenvel!

Wanneer ervaar jij het Run Happy gevoel tijdens het hardlopen?

Het zijn de kleine dingen: andere hardlopers die ‘lekker bezig’ roepen, een interval training die onverwachts vlotter gaat dan gepland, mijn zoon die met zijn kleine beentjes een stukje wilt mee rennen, en de zon zien opkomen tijdens het hardlopen.

Noem jouw favoriete hardloopschoenen van Brooks! En waarom anderen zeker deze schoenen moeten uitproberen in één van onze Runnersworld winkels?

Mijn favoriete schoen van Brooks is al jaren de Adrenaline. Een fijne en stabiele schoen die voor mij persoonlijk ruim voldoende support biedt. Ik loop al ongeveer een jaar of 5 op deze schoenen en blijven toch echt de fijnste!

Bedankt voor jouw tijd Petra! Leuk dat we je mochten interviewen als inspirerende hardlopende moeder! Met jouw tips en tricks kunnen andere kersverse moeders weer de eerste kilometers maken.