Drie tips om sneller te worden

Door Runnersworld Nederland - 30 juni 2021 - Trainingstips


De zomer is een ideale periode om te proberen jouw hardloopsnelheid te verhogen. Deze trainingen zijn over het algemeen wat korter dan duurlooptrainingen. Lees snel onze drie tips om jouw snelheid te verhogen.

TEMPODUURLOOP
Met een tempoduurloop train je ongeveer een derde van de afstand die je sneller wilt gaan lopen. Je kunt ook een tempoduurloop van 20 minuten aanhouden. Hierbij ligt de snelheid hoog, net onder het 5 kilometer tempo. Wanneer je een tempoduurloop combineert met rustigere duurloopjes zal je merken dat je hardloopsnelheid zal toenemen.

GEBRUIK VERHOOGDE WEERSTAND
Kom jij tijdens je interval- of duurtraining wel eens een heuvel of viaduct tegen? Gebruik dit obstakel dan om eens omhoog te versnellen. Door de verhoogde weerstand en snelheid train je precies de spieren die je sneller maken.

EINDIG KRACHTIG
Door het tempo aan het einde van je duurloop te verhogen wordt je lichaam geprikkeld om het maximale te geven. Je kunt bijvoorbeeld de laatste vijf minuten van je duurloop het tempo verhogen of verhoog je tempo met 2 keer 2 minuten met een korte rust daartussen.

Op zoek naar nog meer tips om sneller te worden? Lees dan eens deze blog. Of check deze blog met vijf oefeningen die essentieel zijn voor jou als hardloper.