Vijf tips om jouw hardloopsnelheid te verhogen

Door Runnersworld Nederland - 28 juni 2021 - Hardloop motivatie , Hardloopschema , Hardloopschoenen , Trainingstips



1. Intervaltraining

De meest bekende manier om aan je hardloopsnelheid te werken is intervaltraining. Tijdens een intervaltraining wissel je periodes waarin je zeer snel loopt af met periodes waarin je jouw rust pakt. Door deze korte tempo verhogingen wordt je lichaam geprikkeld om snel te herstellen. Zorg wel dat je voldoende rust inbouwt tussen jouw tempoverhogingen, je moet namelijk helemaal hersteld zijn voordat je begint aan de volgende interval. Bekijk ook eens onze hardloopschema’s, deze bevatten allemaal verschillende intervaltrainingen.

2. Heuveltrainingen
Naast intervaltrainingen zijn heuveltraining ook zeer geschikt om jouw hardloopsnelheid te verhogen. Door de weerstand die je krijgt van de heuvel moet je meer kracht zetten om omhoog te komen. Daarnaast gaat je hartslag ook sterk omhoog wanneer je een heuvel op rent. Wanneer je boven bent kun je weer rustig naar beneden lopen om vervolgens de heuvel opnieuw te bedwingen. Zijn er geen heuvels bij jou in de omgeving? Je kunt ook een lange trap of groot viaduct gebruiken voor jouw heuveltrainingen.



3. Fartlektraining
Fartlek betekent letterlijk in het Zweeds snelheids- of vaartspel. Tijdens het hardlopen wissel je namelijk continue van snelheid en van richting. Zo kun je bijvoorbeeld van lantaarnpaal tot lantaarnpaal een sprintje trekken om vervolgens weer tot de volgende lantaarnpaal uit te rusten. En dat kun je dan een aantal keer herhalen. Voor beginnende hardlopers is het belangrijk om bij een Fartlektraining niet te hard van stapel te lopen. Begin met een stuk of vijf versnellingen aan het einde van je training. Gaan deze versnellingen je goed af? Probeer dan de volgende keer één of twee extra versnellingen toe te voegen aan je training.

4. De juiste techniek
De juiste hardlooptechniek is natuurlijk de basis voor een succesvolle hardloper. Doordat je op de juiste manier hardloopt gebruik je jouw energie zo optimaal mogelijk en zal je minder snel last krijgen van blessures en verkrampingen. Daarnaast kun je zo op een verantwoorde manier jouw hardloopsnelheid verhogen omdat je gecontroleerd loopt. Bij een van de Runnersworld winkels kun je een loopanalyse doen om te kijken of jouw schoenen bij jouw looptechniek passen.

5. De juiste schoenen
Schoenen die passen bij jouw looptechniek zijn de basis om je hardloopsnelheid te verhogen. Iedereen heeft andere doelen en een andere looptechniek. Bij deze verschillende doelen en looptechnieken passen dan ook voor iedereen andere schoenen. Daarnaast verschilt het ook per ondergrond; op het asfalt gebruik je trainingsschoenen voor een rustige duur/herstelloop of speedschoenen voor intervaltrainingen of wedstrijden, op de baan kun je spikeschoenen en op onverharde wegen gebruik je trailschoenen. Tijdens een loopanalyse in één van onze Runnersworld winkels helpen we jou om samen de juiste schoen te vinden. Ideaal voor jouw volgende doel en precies de juiste voor jouw looptechniek.