Het mentale aspect van sporten

Door Marit - 13 augustus 2021 - Hardloop motivatie , Trainingstips


We weten met z’n allen heel goed dat sporten goed voor ons is. Toch kan het elke dag weer een struggle zijn om je hardloopschoenen aan te trekken of met je dumbells aan de slag te gaan. Vooral in deze lockdown-tijden is de motivatie soms ver te zoeken. Toch is en blijft het belangrijk om te sporten en naar buiten te gaan. Als we denken aan sporten denken we vooral aan het fysieke aspect, terwijl het mentale aspect ook heel belangrijk is. In deze blog ga ik hier dieper op in en geef ik je ook een aantal tips om het sporten mentaal beter aan te kunnen.

Je conditie, kracht en uithoudingsvermogen kun je verbeteren door te trainen. Je gedachten tijdens het trainen zijn lastiger te controleren. De ene dag gaat het hartstikke makkelijk en ben je gemotiveerd, de andere dag heb je totaal geen zin om te gaan en kom je niet vooruit. Deze negatieve gedachten kunnen behoorlijk invloed hebben op je doorzettingsvermogen, zelfvertrouwen, focus, gevoel en dus je work out.

Sporters die zowel fysiek als mentaal sterk zijn, zetten vaak de beste prestaties neer. Wil je een goede sporter worden, dan heb je ook een sterk hoofd nodig. Je brein wil namelijk (bijna) altijd eerder stoppen dan je lichaam. Voordat je lichaam de inspanning niet meer aankan en er vermoeidheid optreedt, geven de hersenen het signaal om te stoppen met sporten, met als doel je lichaam te beschermen. Eigenlijk moet je dit signaal dus afzwakken, zodat je minder snel zult opgeven.

Kijk je op tegen een bepaalde training of wedstrijd? Dan zijn er een aantal trucjes die je kunt toepassen om het mentaal beter aan te kunnen. Hieronder deel ik ze met je!

1. Stel een doel
Zowel een groot doel, als kleinere doelen kunnen jou die schop onder de kont geven. Heb je bijvoorbeeld als doel om over drie maanden 10 kilometer aan één stuk te kunnen hardlopen? Dan kun je een passend schema volgen, waarbij precies instaat wat jij “moet” doen om dit doel te behalen. Die 10 kilometer is een doel waar je naar toe kunt werken. Als jij trainingen gaat overslaan, is dat doel minder haalbaar. Doe jij die trainingen wel? Dan bereik jij gemakkelijker je doel en het afstrepen van een training zorgt voor veel motivatie en een voldaan gevoel (wat mentaal veel voor je doet!).

Runnersworld biedt kant en klare trainingsschema’s voor iedere loper. Download ze hier en ga direct aan slag!

2. Visualiseer
Beeld je op voorhand de training of wedstrijd in. Welke route ga je lopen? Of welke oefeningen ga je doen? Schrijf het desnoods op, zodat je duidelijk voor ogen hebt wat je die avond of dag erna van jezelf verwacht. Wat ga je doen als het moeilijk wordt? Beeld het succesvol in, zodat je het als iets positiefs gaat zien. Door dit vooraf in te beelden, zal je dit ook veel makkelijker bewerkstelligen in de realiteit.

3. Where the focus goes, the energy flows
Dit vind ik echt een topper van een uitspraak. Focus je niet op de vermoeidheid of pijn tijdens de training, maar focus je op je techniek, de bewegingen, het netjes uitvoeren, je ademhaling, etc. Beeld je bijvoorbeeld in dat je heel licht loopt, dat je alles heel soepel uitvoert. Zorg voor de energie in je work out, laat je energie niet naar de negatieve dingen gaan.

4. Plan je work out
Ga je hardlopen, weet dan wat je voor training je gaat doen (en of je gelletjes of bepaalde drinkmomenten nodig hebt). Ga je naar de sportschool, weet dan welke oefeningen je gaat doen. Door vooraf je work out zo optimaal mogelijk in te plannen, hoef je hier tijdens de work out niet mee bezig te houden en kun je helemaal in het moment zijn.

5. Deel je work out op in stukken
Ga je een lange afstand rennen? Deel ‘m op in stukken! Zo ben je niet met iedere kilometer bezig, maar dat je bijvoorbeeld na een paar kilometer al op 1/3e zit. Als je op 2/3 zit ben je al ver over de helft! Mentaal kan dit echt een boost geven!

6. Wees in het moment
Probeer niet alleen met het doel bezig te zijn, maar ook met het middel om bij je doel te komen. De weg naar het uiteindelijke doel is ook zo’n mooi proces en elke training is er weer één. Probeer niet alleen met het einde van je work out bezig te zijn, maar geniet ook tijdens. Motiveer jezelf tussendoor met bepaalde gedachten (“yes, ik ben al op dit stuk!”) en maak er een spelletje van alles positief te bekijken.

Loop jij wel eens tegen het mentale aspect aan van het sporten? Dat je brein al stopt voordat je het zelf door hebt? Of dat je zoveel negatieve gedachten hebt, dat je stopt of helemaal niet gaat? Ik ben benieuwd hoe jij hiermee omgaat!