Naar het overzicht

Van GOED naar BETER

Datum bericht: woensdag 14 november 2018
Van GOED naar BETER

 

Klaar voor de start… De sprintende schrijver Van goed naar beter!

Schoenen aan en gaan? Of zijn er buiten (hard)lopen nog meer dingen om aan te denken en rekening mee te houden? We hebben allemaal dagen dat de kilometers voorbij vliegen, runners-high ten top! Maar je kent ook momenten dat het minder loopt, ook op die momenten moet je door. Een aantal zaken speelt daarin een belangrijke rol! Hoe kan je hier het beste rekening mee te houden?

Maarten van Zetten (Ilion, Zoetermeer)

PR: 10 km        32.10

PR: 21,1 km     1.10.47

Maarten van Zetten

In deze serie willen we van goed naar BETER. Daarin hebben de letters de volgende betekenis:

B = balans

E = eten

T = training

E = evenementen

R = rust en herstel

Aan de hand van deze 5 onderwerpen wil ik je meenemen in de wondere wereld van hardlopen, om te zien of dit ook voor jou verbetering op kan leveren.
En alle (kleine) dingen helpen daarin.

Eens per 2 maanden kunt u een artikel verwachten, zodat u in de tussentijd rustig door kan trainen! En hopelijk helpt dit mee om te strijden voor betere tijden!

Voor mij is het een uitdaging om elke week weer tussen de 80 en 120 km te lopen, naast een fulltime baan, een studie en alle andere activiteiten.

Help…wanneer moet ik trainen?

Fysieke balans                  

Een drukke werkweek staat voor de boeg, een afspraak bij de tandarts en ook nog 3 andere activiteiten. Op zondag zie je al op tegen het begin van de week en je hebt geen idee hoe én wanneer je moet trainen…

‘Dan train je toch niet?’ Die uitspraak kennen we allemaal, maar we luisteren er (vrijwel) niet naar. Het trainen is belangrijk, want we genieten ervan en een gezonde geest in een gezond lichaam heeft vele voordelen. Uiteraard moet wel alles in balans zijn.
Als het allemaal écht moeilijk inpassen wordt, merk je dit vaak en is het belangrijk om in te grijpen.
Zelf herken ik dit aan de volgende signalen. Op moment dat je merkt dat je futloos bent, moeilijk uit bed komt, of veel behoefte aan slaap hebt, is het belangrijk om je trainingen aan te passen. Je merkt soms ook dat je stijf bent, of wat kleine pijntjes. Dan heeft je lichaam vaak meer behoefte aan rust en is een alternatieve vorm van trainen aanbevolen. Voorkomen (van blessures) is beter dan genezen!

Mentale balans
Het door kunnen trainen is belangrijk, omdat je hier vele (fysieke) voordelen van hebt. Nu is voor hardlopers een trainingsschema vaak lijdend. Omdat het naast al je andere bezigheden ook moet passen, is het verstandig hier op in te spelen.

Het is slim om voorafgaand al te bedenken hoe en wanneer je gaat trainen. Je kan een (lange) training ook in 2 delen opknippen. Het kost je niet persé minder tijd, maar je herstelt hier wel veel sneller van! Een andere manier is om de tijd die je kwijt bent aan het reizen, te combineren met trainen. Wie weet waardeert de baas dit zo, dat je er wat tijd voor kan krijgen

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies Doorgaan zonder cookies