Naar het overzicht

Barefoot running en Fivefinger schoenen

Barefoot running en Fivefinger schoenen

Historie blootvoets lopen

In de westerse landen wordt het lopen op blote voeten steeds populairder. Een groot voorbeeld voor de barefoot runners is de Ethiopier Abebe Bikila. In 1960 won hij op blote voeten, in een nieuw wereldrecord van 2.15.17 uur, de Olympische marathon in Rome. De reden waarom hij op blote voeten liep was omdat sponsor Adidas op dat moment geen juiste schoenen voor hem had. Thuis trainde hij altijd al op blote voeten. Na de wedstrijd verklaarde hij dat hij de wereld wilde laten zien dat Ethiopiers altijd winnen door hun vastberadenheid en heldhaftigheid.

Vier jaar later, bij de Olympische Spelen in Tokyo, verbeterde hij op schoenen nogmaals het wereldrecord op de marathon (2.12.12 uur). Opvallend genoeg was hij 40 dagen voor deze marathon nog geopereerd aan zijn blinde darm. Bij de Olympische Spelen in Mexico (1968) was Bikila wederom van de partij maar moest helaas na 17 km de strijd staken. Hij had enkele dagen voor de marathon, bij een training op blote voeten, een voetbotje gebroken. Zijn vriend, de Ethiopier Mamo Wolde, won de marathon.

Een andere grote loopster die op blote voeten liep was de Zuid Afrikaanse Zola Budd. Zola Budd was wereldrecordhoudster op de 5.000 meter en liep al haar crosswedstrijden en baanwedstrijden op blote voeten. Ze vertelde in een interview, met het Amerikaanse Running Times Magazine, dat blootsvoets lopen een levenswijze is. Toen ze opgroeide vond ze hardlopen erg leuk. Ze had geen schoenen, speelde op blote voeten en werd sterker. Ze vindt het goed voor de voeten. Ze vertelde: blootsvoets lopen is een fantastische beweging maar je moet het conservatief aanpakken en geleidelijk opbouwen. Kinderen adviseer ik om te lopen op gras en veilige ondergronden. Voor op de weg zou ik blootsvoets lopen niet adviseren, ik heb het nooit gedaan.

In Mexico zijn de Tarahumaras excellente ultralopers. Ze lopen grote afstanden op blote voeten en/of minimale sandalen. Hun pasfrequentie is klein maar hun duurvermogen is, mede door het opgroeien op grote hoogte, groot.

Voor- en nadelen blootvoets lopen

Zola Budd vertelt eigenlijk al heel mooi dat er zeker voordelen zijn aan het lopen op blote voeten. Ze geeft aan dat het haar voeten sterker heeft gemaakt. Wetenschappelijk is er nog weinig bewijs over de voor en nadelen van het lopen op blote voeten. Het lijkt vooralsnog dat het lopen op blote voeten de volgende positieve effecten heeft:


Meer spieractiviteit in uw voeten, onderbenen en bovenbenen (voornamelijk voet en kuitspieren).

  • Verbetering van de status van uw voetboog.
  • Verbetering van de looptechniek en loopefficientie. Het lopen kost, door minder gewicht aan uw voeten, minder energie waardoor de loopefficientie kan verbeteren. Tevens zal er gewerkt worden aan een betere looptechniek. In plaats van op de hak te landen (is meestal te pijnlijk bij het lopen op blote voeten) wordt de landine meer verplaatst naar de midvoet/voorvoet.
  • Verbetering concentratie. Door te lopen op blote voeten zult u geconcentreerd moeten kijken waar u loopt en hoe u landt. Voor de gejaagde mens kan dit erg belangrijk zijn.

Volgens Johan Cruijff heeft elk voordeel ook zijn nadeel dus wat lijken de nadelen te zijn van het lopen op blote voeten:

Door meer op de midvoet/voorvoet te lopen zullen de kuiten en achillespezen meer belast worden. Zeker bij een te snelle opbouw een kans op voetgerelateerde blessures (bijvoorbeeld stressfracturen en fasciitis plantaris). Kans op voetblessures door scherpe voorwerpen en infecties (bij verwonde voeten).

Adviezen


Runnersworld Utrecht adviseert, met betrekking tot het blootsvoets lopen, het volgende:

  • Zie het lopen op blote voeten uitsluitend als trainingsmiddel.
  • Train altijd op een zachte ondergrond (gras of bos) en vermijdt zoveel mogelijk plekken met scherpe voorwerpen.
  • Start met enkele minuten blootsvoets lopen op een grasveld (bijvoorbeeld gedurende de warming up of cooling down).
  • Loopscholing kan blootsvoets gedaan worden.
  • Train ook de stabiliteit en mobiliteit van de�voet.
  • luister goed naar uw lichaam.
  • stop direct bij pijn.
  • Train eerst een periode met lagere en/of lichtere trainingsschoenen.

Fivefinger schoen

Een heel mooi alternatief voor het lopen op blote voeten is de Fivefinger schoen. De Fivefinger schoen biedt de voet een prima bescherming tegen scherpe voorwerpen op de grond maar heeft daarnaast wel de voordelen van het lopen op blote voeten.Runnersworld Utrecht heeft verschillende modellen op voorraad. Alle Fivefinger schoenen hebben een Vibram zool. Alle adviezen die gelden voor het lopen op blote voeten gelden ook voor het lopen op de Fivefinger schoen.

Bij Runnersworld Aart Stigter Utrecht zijn o.a. onderstaande modellen verkrijgbaar:

- Asics 33 collectie, 10mm schoen, meer grondcontact met maximale demping.
- Saucony collectie, verschillende modellen van 8mm tot 0mm.
- Brooks Pure collectie, 4mm schoenen

Bovenstaande collecties hebben wij ruim op voorraad, kom gerust eens passen!
Voor specifiek model/maat bel eerst even naar de winkel: 030-7440006