Naar het overzicht

Loopanalyse

Loopanalyse

Hardlopen en hardlopen

Het lijkt zo simpel: koop een paar schoenen en je kunt beginnen met lopen. Toch zit de werkelijkheid iets ingewikkelder in elkaar. Het kopen van de juiste schoen is namelijk van heel groot belang. Het voorkomt blessures en verbetert de prestatie. Kortom, de juiste schoen houdt lopen leuk en helpt je verder op weg. En omdat nieuwe materialen zorgen voor een steeds betere pasvorm, wordt lopen alleen maar leuker!

Neutraal of niet
De manier waarop je loopt zegt veel over de schoen die je nodig hebt. Als neutrale loper land je op de buitenzijde van de hiel en via een vloeiende beweging zet je uiteindelijk af met je tweede teen, dit noemen we een neutrale afwikkeling. Bij deze beweging kantelt je enkelgewicht onder druk van je lichaam naar binnen en dat noemen we pronatie. Veel lopers echter hebben last van overpronatie, waarbij de enkel te ver naar binnen kantelt en waarbij je knie naar binnen draait. Dit kan tot overbelasting van de spieren en pezen in het onderbeen en de knie leiden. Gelukkig is hieraan wat te doen door versteviging in de tussenzool.

Loopanalyse
Bij Runnersworld kunnen we je op professionele wijze helpen bij het maken van de juiste keuze. Allereerst kijken we naar je oude schoenen (als je die tenminste al hebt). Aan hoe deze versleten zijn én aan de oude inlegzool kunnen we veel zien over je loopstijl. Daarna maken we een videoanalyse van je loopstijl. Uiteraard is het belangrijk dat we weten hoe vaak je traint, hoe ver je loopt en wat voor blessures je eventueel gehad hebt. Aan de hand hiervan kunnen we de beste schoen voor je kiezen.

De juiste maat
Als hardloopschoenen niet de juiste maat hebben, krijg je veel problemen. Je tenen mogen de voorkant niet raken, wij adviseren een ruimte van 0,5 tot 1 cm. Als je een stap neemt met losse veters, mogen je hielen niet slippen. Let je hier niet goed op, dan veroorzaakt dat niet alleen blaren, maar zorgt het ook voor instabiliteit met mogelijk blessures tot gevolg.

Altijd dezelfde schoen?
Simpelweg het nieuwere model van je vorige schoen kiezen is niet per se een goed idee. Soms veranderen fabrikanten een detail, maar dat kan voor jouw loopstijl een groot gevolg hebben. Vraag daarom elke keer bij het kopen van schoenen aan je verkoper wat er veranderd is en neem in ieder geval je oude schoenen mee.

More is less
Voor gevorderde hardlopers zijn er nog meer keuzes. Handig, want als je vaker loopt is één paar schoenen niet genoeg. Verschillende loopdisciplines vragen om namelijk om verschil in materiaal. Zo heb je trainingsschoenen, geschikt voor allround gebruik, duurlopen, trainingen op de weg en op zachte ondergrond. Trainingswedstrijdschoenen, geschikt voor diegenen die ook tempo/intervaltrainingen en wedstrijden lopen, zowel voor op de weg als op de atletiekbaan. Dan natuurlijk ook wedstrijdschoenen, geschikt voor wedstrijden, snelle duurlopen en baantrainingen. Spikes, voor snelle baantrainingen en wedstrijden. Trailschoenen, voor trainingen in bossen, duinen en strand. Cross spikes, voor wedstrijden op zachte ondergrond, gras, bos en modderparcoursen.

Een paar tips
- Neem de tijd voor het kopen van schoenen en pas ze met de sokken waarmee je hardloopt.
- Loop je op veel verschillende terreinen, dan is het misschien verstandig om meerdere paren schoenen te hebben.
- Loop je veel wedstrijden, zorg dan voor een apart paar wedstrijdschoenen. De (langzamere) trainingen vragen tenslotte iets anders van je schoen dan de jacht naar een toptijd dat doet.

Laat uw analyse uitvoeren