Naar het overzicht

Hardlopen in de lente!

Datum bericht: dinsdag 23 maart 2021
Hardlopen in de lente!

De lente is weer begonnen, het zonnetje schijnt en iedereen wil weer lekker naar buiten. Toch zijn er een paar dingen die het hardlopen in de lente soms toch wat lastiger maken: de zon schijnt in je ogen, er zitten pollen in de lucht en de temperaturen lopen hoog op, daarom hebben wij een aantal tips:

 

-       Smeer je in

De lentezon is sterker dan je denkt, en verbranden tijdens je run is nou niet bepaald een pretje. Smeer daarom van te voren je armen, benen, nek en gezicht goed in.

Een rood hoofd na een lekkere run is prima, maar je hebt liever niet dat je de rest van de dag nog met een rood hoofd rondloopt.  

 

-       Draag een petje of een zonnebril tegen de zon

Door lang in de zon te kijken kun je erge hoofdpijn krijgen of zelfs een zonnesteek oplopen. Draag daarom als de zon hard schijnt een petje of een zonnebril. Dit helpt ook nog eens tegen hooikoorts, de pollen komen dan namelijk niet zo makkelijk in je ogen.

 

-       Drink genoeg

Niet alleen met extreem warme temperaturen moet je meer drinken, ook als het al weer iets warmer wordt dan je gewend bent.

Ook in de lentezon verlies je veel vocht. Je zweet omdat het toch wel een beetje warmer is, maar dat zweet verdampt ook weer redelijk snel door het zonnetje of de wind. Je verliest dus best veel vocht.

 

 

-       Check de hooikoortsverwachtingen

Hooikoorts is een van de vervelendste dingen in het voorjaar en hardlopen met een loopneus of traanogen is al helemaal niet fijn. Check daarom voordat je gaat hardlopen de hooikoortsverwachtingen of ga hardlopen in de vroege ochtend of de late avond, de pollenconcentratie is dan lager dan midden op de dag. Ook hardlopen na een flinke regenbui kan er voor zorgen dat je minder klachten hebt, de meeste pollen zijn dan weggespoeld door de regen.

 

-       Kleed je niet te warm, maar ook niet te koud!!

Het weer kan erg wisselvallig zijn in de lente, zo is het de ene dag 20 graden en de andere dag nog maar 8 graden. Hierdoor kan het erg lastig zijn om in te schatten wat je nou aan moet tijdens je run.

Er bestaat simpel rekensommetje waarmee je een beetje in kunt schatten wat je aan moet: de +10 graden regel. Je gevoelstemperatuur ligt tien graden hoger dan de buitentemperatuur. Wanneer het dus 15 graden is voelt het tijdens het hardlopen aan als 25 graden. Trek dan aan wat je normaal gesproken aan zou doen met die temperaturen: een korte broek en een shirtje met korte mouwen.

 

 

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies Doorgaan zonder cookies