Naar het overzicht

Meten is Weten

Datum bericht: donderdag 13 oktober 2016
Meten is Weten

Vanaf november bij Runnersworld Hoogeveen!

Meten is weten! De Energie Control Methode bij Runnersworld Hoogeveen
Misschien sport je wel, maar train je ook? Misschien ben je een loper, en loop je volgens een schema, maar is dit schema geschikt voor jou? En, hoe weet je op welk tempo je het beste kunt trainen? Het geheim van het opbouwen van een goede conditie, de sleutel van toewerken naar vorm is: weten op welk niveau je moet trainen. De meeste mensen trainen te licht of te zwaar, waardoor het beoogde trainingseffect tegenvalt. Velen van ons hebben geen idee hoe ze trainen, waar hun individuele trainingszones liggen, waar hun omslagpunt ligt. Wanneer ze voornamelijk vetten ‘verbranden’ en wanneer ‘suikers’. Runnersworld Hoogeveen geeft met behulp van een test volgens Energie Control Methode het antwoord op bovenstaande vragen. Wij kunnen zeer nauwkeurig bepalen op welke hartslag, afhankelijk van je doelstelling, je het beste kan trainen!

De testmethode: wat is de Energie Control Methode?
Een wetenschappelijk getoetst systeem, ontwikkeld door Stans van der Poel, gebruikmakend van een speciale hartslagband en software.

Waarom testen?

Om te ontdekken in welke mate je aanleg hebt voor duursporten.
Om, met de juiste training je talent optimaal te kunnen ontplooien.
Om op een juiste manier te achterhalen waar jouw omslagpunt. Dit persoonlijke omslagpunt vormt de basis voor een persoonlijk trainingsschema met de verschillende hartslagzones.
Om doelgerichter te kunnen trainen. Welk trainingseffect wil je bereiken?
Gewichtsverlies? Dan train je vooral in de ‘vetverbrandingszone’.
Sportprestaties? Dan train je afwisselend in verschillende zones.
Om gezondheidsredenen: terugbrengen van het stressniveau of overtraindheid. Het kernbegrip van een gezonde levensstijl is ‘balans’. In hoeverre je in of uit balans bent komt tot uiting in fysieke verschijnselen welke meetbaar zijn gemaakt met de EC methode.

Voor wie?
• Voor (beginnende) prestatiegerichte sporters, die een optimaal trainingseffect nastreven.
• Voor prestatiegerichte sporters bij wie de prestaties stagneren, maar die voelen dat er nog ergens ‘winst’ te behalen valt.
• Voor mensen met overgewicht die effectief vet willen verbranden.
• Voor mensen die minder belastbaar zijn, en zich afvragen of, en zo ja met welke intensiteit ze kunnen sporten. (stress, burn-out, chronische vermoeidheid of fybromyalgie).
• Voor mensen die zich fit willen voelen.

De Testen:

De Intake: Voorafgaand aan de test vindt er in een uitgebreid intakegesprek plaats en wordt een doelstelling gedefinieerd. Afhankelijk van de doelstelling wordt gekozen voor een fiets- of looptest.
De Rustmeting: Bij de Rustmeting wordt het volgende gemeten:
• De rusthartslag
• De hartritmevariabiliteit (HRV)
• De ademhaling (frequentie en teugdiepte)
• De bloeddruk
• Het gewicht, vetpercentage en BMI
• De saturatie (het zuurstofpercentage van het bloed)
De rustmeting wordt zittend op een stoel uitgevoerd, waarbij een je speciale hartslagband draagt die de nodige gegevens meet en registreert. Met speciale software worden de metingen geanalyseerd en zichtbaar gemaakt. Met de uitslag kun je vervolgens direct aan de slag om verbetering te boeken.
Een hart in rust geeft een schat aan informatie. Je kunt eruit afleiden hoe ‘rustig’ je daadwerkelijk bent. Het geeft aan in hoeverre je van een training hersteld bent. Door het meten van de HRV (hartslagvariabiliteit = de tijdsduur tussen twee harstlagen) zowel in rust als tijdens inspanning, krijg je veel informatie over jouw actuele fitheid- en de gezondheidstoestand.
In ons huidige drukke en jachtige bestaan is onze ademhaling vaak ontregeld geraakt. Wij ademen veelal te snel en/of te diep, zelfs wanneer we geen inspanning leveren. Op het eerste gezicht lijkt dit onschuldig, maar dat is het niet. De ademhaling dient de mate van inspanning te weerspiegelen. Als je rustig op een stoel zit, heb je voldoende aan 6 tot 8 ademhalingen per minuut. Lever je een (forse) inspanning dat kan dit oplopen tot wel 60 ademhalingen per minuut.
Het komt vaak voor dat we in rust een te hoge ademfrequentie hebben. Hierdoor krijgt het lichaam, via de hersenen een signaal, en reageert daarop alsof het een lichamelijke inspanning aan het leveren is. De ademhaling versnelt en de hartslag verhoogt. Zittend op een stoel ben je dus eigenlijk met een hardloopwedstrijd bezig… Je raakt vermoeid en uitgeput en je kunt allerlei lichamelijke klachten ervaren. Je zit constant in de ‘suikerverbranding’, waardoor dit potje nagenoeg leeg is als je daadwerkelijk een sportieve prestatie wil leveren.

De Inspanningstest: Met een inspanningstest stel je de volgende waarden vast.
• Het maximaal zuurstofopnamevermogen (VO2max, als graadmeter voor het talent).
• De Hartslagfrequentie en het omslagpunt (anaerobe drempel).
• De persoonlijke trainings-/hartslagzones.
• Het maximaal gemeten inspanningsvermogen.
De inspanningstest kan op verschillende manieren worden afgenomen: op een speciale fiets, op een loopband of als veldtest. Op basis van een inspanningsprotocol wordt, na een grondige warming up de intensiteit van het fietsen/lopen geleidelijk aan opgevoerd.
Met een inspanningstest kan zeer nauwkeurig het persoonlijke omslagpunt (verzuringspunt) worden bepaald. Tijdens inspanning produceert het lichaam afvalstoffen. Bij toenemende inspanning komt er een punt, waarbij het lichaam meer afvalstoffen produceert dan dat het kan afvoeren. Het lichaam zal verzuren. Dit punt is het omslagpunt. Het omslagpunt is van belang om de juiste trainingshartslag te kunnen bepalen.
Het vastgestelde omslagpunt vormt de basis voor een persoonlijk trainingsschema. Dit schema zorgt ervoor dat je doelgericht kunt trainen, en een optimaal trainingsrendement behaalt

Het testrapport:

Op basis van de analyse van de uitkomsten van de rustmeting en de inspanningstest wordt er een persoonlijk rapport samengesteld en besproken. Je kunt met de testresultaten gelijk aan de slag! In het rapport staat vermeld:
• Een volledig overzicht van de gemeten waarden
• Uitslagen van de rustmeting/ HRV-test
• Overzicht van de inspanningstest met bijbehorende grafieken
• Overzicht van de inspanningszones en het omslagpunt
• Belangrijke tips en aanbevelingen bij de trainingen

De Tarieven:

• Rust- en gezondheidsmeting inclusief bespreken rapportage (ca. 70 min.) € 70,00
• Inspanningstest inclusief bespreken rapportage op fiets (ca. 60 min.) € 70,00
• Rust-, gezondheids- en inspanningsmeting met bespreken rapportage (ca. 150 min.) € 120,00
• Deelname aan periodiek georganiseerde groeps-inspanningstest buiten, inclusief bespreken rapportage € 42,00

 

• Individueel- of groepstraject op maat: prijs op aanvraag
o Rust-, gezondheids- en inspanningsmeting, inclusief rapportage
o Een persoonlijk schema voor een specifiek evenement
o Eén op één begeleiding door hardlooptrainer en/of Runningtherapeute
o Een fysieke check up uitgevoerd door Dr. Kumaran Pillay
o Meerdere herstelbevorderende en blessurepreventieve sportmassages
o Een persoonlijk voedingsschema met begeleiding van een voedingsdeskundige
o Een core stability programma onder begeleiding van Anytime Fitness of Move2Be

Vragen: voor vragen of een maatwerkofferte: info@runnersworldhoogeveen.nl

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies