Naar het overzicht

Running Smart

Running Smart

Het belang van blessurepreventie
Hardlopen is een sport waarin blessures kunnen optreden. De oorzaak is vaak terug te vinden bij een overbelasting van een lichaamsdeel. Deze overbelasting zie je vaak als er een disbalans is in kracht, lenigheid en stabiliteit.  Wil je een blessure voorkomen of ben jij ook al eens geblesseerd geweest en word je hierdoor gehinderd om vooruitgang te boeken in je trainingsopbouw? Dan is het zeker zinvol om een biomechanische screening te laten afnemen!
Een screening is geen behandeling, maar het geeft je een beeld van je “blessurerisico”.
Dit wordt beschreven in een rapport en levert een bijhorende score.
Daarna volgt de belangrijkste stap: “Hoe kan ik hier iets aan doen?”. Dankzij RunningSmart ligt de oplossing binnen handbereik!

Evidence-based screening
Aan de hand van 13 testen wordt een biomechanisch risicoprofiel opgesteld van de runner. De keuze van de testen zijn voortgekomen uit een grondige analyse van de beschikbare literatuur en advies van experten. Het accent ligt op analyse van stabiliteit, lenigheid, coördinatie en motorische controle. Elke test bestaat uit een specifieke functionele beweging waarover een aantal vragen moeten worden beantwoord.

Overzichtelijke resultatenpagina


Na het afnemen van de biomechanische screening kom je terecht op de resultatenpagina. Hier krijg je een overzicht van de 5 zwakste schakels in het mechanisch functioneren van de geteste sporter. Het rapport toont ook een totaalscore: deze score geeft aan hoe goed er wordt gescoord over het geheel van items die getest worden. De RunningSmart-coach krijgt tenslotte nog de ruimte om bij het rapport een eigen verslag en feedback mee te geven. 

Handige selectie uit meer dan 300 oefeningen


Selecteren van oefeningen voor het oefenprogramma kan heel eenvoudig via een selectiematrix. De tool stelt gerichte oefeningen voor de 5 zwakste schakels voor (op basis van het resultaat van de screening), maar de coach kan deze keuze aanpassen en het is hij/zij die het definitieve oefenschema bepaalt. De coach kan ook nog putten uit een extra database van “vrije oefeningen”. Hierin komen o.a. sport specifieke en functionele oefeningen aan bod, en ook de belangrijkste looptechnische oefeningen (running drills). Zo kan iedere coach zijn eigen accenten leggen en kan er een oefenschema ‘op maat’ gemaakt worden voor de sporter

Belang van goede stabiliteit in heup en bekken regio
Een goede stabiliteit in de heup- en bekkenregio is essentieel voor een goede biomechanica. Helaas zien we dat het hier heel vaak misloopt en dat gebrekkige stabiliteit in deze regio één van de grootste onderliggende oorzaken is van heel wat overbelasting letsels in het onderste lidmaat. Veel loopblessures zijn bijvoorbeeld te wijten aan een zwak functionerende musculus gluteus medius (middelste bilspier). De functie van deze spier is heupabductie en controle van de bekkenpositie tijdens unipodale stand (steunend op één voet). Vermits we bij het lopen constant landen op 1 been is dit een heel voorname spier. Een gebrek aan controle en kracht in deze spier is een heel belangrijke disfunctie!




Fysiotherapie & Podologie Gerritsen

Langeweideweg 43
6716 PR  Ede
telefoon:  0318 624665
website: www.fypo.nl
e-mail: info@fypo.nl

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies