Naar het overzicht

De beste looptips

De beste looptips
Tijdens onze gesprekken in de winkel merken wij dat veel klachten of blessures ontstaan doordat de impact op het lichaam te groot is. Vaak is dat te wijten aan de loophouding.
 
Hoe krijg je een efficientere loophouding?
 
Verkort je paslengte.
Wat bij (te) veel lopers voorkomt: Bij de landing komt je voet te ver voor je knie uit. De paslengte is te groot. Wie te grote passen neemt, rekt zijn voorste been te ver uit, forceert zijn knie en zet zijn hakken als het ware in de grond. Dit heeft een enorme impact op je lichaam en kost veel energie.
 
Hoe verbeter je dit:
- neem kortere passen;
- land onder het zwaartepunt van je lichaam (zo landt je bijna vlak op je voet)
- verhoog je pas ritme naar (als het lukt) 180 stappen per minuut. Voor je gevoel maak je veel te veel stappen. Dan gaat het waarschijnlijk juist de goede kant op.
 
Loop meer rechtop.
Als je vanuit je heupen te ver naar voren leunt loop je met een kromme rug.
- Strek je uit alsof je op het toneel staat en jezelf moet presenteren.
- Kijk meer naar voren dan naar de grond.
- Let er op dat je schouders ontspannen blijven.
 
Gebruik je armen.
Als je romp draait vanuit je taille roteert je lichaam te veel.
- Je ellebogen moeten actief (een beetje schuin) naar achteren mee bewegen.
- Houd je handen ontspannen alsof je een rauw ei in je handen hebt dat niet mag breken.
 
Houd je core-stability op peil
- Doe oefeningen om je buik- , rug- en bilspieren (core stability) te verbeteren.
 
 
Geregeld organiseren we een clinic om jou beter te laten hardlopen klik hier
 
Je zult merken dat je veel makkelijker gaat lopen. Het kost minder kracht en moeite. Succes !!