Naar het overzicht

Veel voorkomende Hardloopblessures

Veel voorkomende Hardloopblessures

Hardloopblessures

Hardloopblessures komen veel voor. Een verantwoorde trainingsopbouw en zorgen voor voldoende herstel na een training kan veel blessureleed voorkomen. Toch is een blessure niet altijd te voorkomen. Bij het hardlopen komen namelijk heel wat krachten vrij en je gewrichten, spieren en pezen krijgen dan ook veel te verduren. Het is daarom belangrijk schoenen met een goede demping te dragen en te zorgen voor kleding die je spieren warm houdt voor, tijdens en na de training.

Het kan dus wel eens fout gaan. Je krijgt plotseling last van een hardloopblessure. Het kan een zere enkel zijn, een verrekte spier of bijvoorbeeld een lopersknie. Het is belangrijk altijd goed naar je lichaam te luisteren en “pijntjes” serieus te nemen. Te lang doorlopen met klachten kan van kwaad tot erger leiden. Beter ruim de tijd nemen om de blessure te laten genezen en pas daarna weer gaan trainen dan overhaast en te snel de training weer hervatten. Dat laatste leidt uiteindelijk alleen maar tot nog meer blessureleed.

Laat je bij twijfel altijd bijstaan door een deskundige arts of fysiotherapeut. Loop niet te lang door met klachten, maar laat je gericht adviseren.

Er is een aantal blessures dat regelmatig voorkomt bij beginnende lopers. Laten we er een paar wat nader bekijken.

Achillespees

Deze blessure uit zich door irritatie van de achillespees. Vaak ontstaat irritatie bij overbelasting. Dat kan zijn omdat je geen goed schoeisel draagt, te veel loopt op een verharde ondergrond, of te veel traint. Met je achillespezen moet je voorzichtig omspringen. Raadpleeg bij klachten dan ook altijd een arts of fysiotherapeut. Ook kun je bij een Sport Medisch Adviescentrum aankloppen.


Shinsplints

Deze scheenbeenblessure is erg hardnekkig en komt veel voor bij beginnende hardlopers. Je scheenbeenspieren zijn geïrriteerd en ook kan het beenvlies ontstoken raken bij zware overbelasting.

Blessure aan de voorvoet

Het doorzakken van de voorvoet is ook erg pijnlijk bij het lopen. Deze klachten kunnen ontstaan bij het ouder worden of als mensen zwaarlijvig zijn. Maar ook het te lang lopen op oude schoenen kan leiden tot blessures aan de voorvoet, omdat de steun vanuit de schoen afneemt en de belasting van de voet te groot wordt.

Knieproblemen

Pijn in de knie komt vaak voor bij hardlopers. Het kan bijvoorbeeld gaan om een knie blessure waarbij pezen in de knie overbelast of geïrriteerd raken, omdat de omliggende spieren nog niet genoeg ontwikkeld zijn om de krachten die vrijkomen bij het hardlopen, voldoende op te vangen. Met wat rust of aanvullende krachttraining kunnen deze klachten meestal snel verholpen worden.

Blessure hardlopen voorkomen?

Helaas lukt het niet altijd, maar een goede verzorging van je eigen lichaam kan wel veel helpen. Luister in ieder geval altijd goed naar je lichaam en loop niet te lang door met klachten. Raadpleeg altijd een deskundige arts of andere hulpverlener als de klachten ook na een rustperiode aanhouden.

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies