Naar het overzicht

Trainingschema's

Trainingschema's

Hou in de gaten dat een schema belangrijk is, maar niet heilig. Gaat het niet, doe het dan niet. Begin na de warming up met versnellingsoefeningen en sluit daar ook mee af. Dan zijn ze het meest effectief. Hou zelf een eenvoudig trainingslogboek bij. Noteer hier ook je hartslag onmiddellijk na de training en drie minuten na het stoppen als herstelindicatie. Ook de ochtendpols kun je opnemen als je tijd hebt. Schrijf in ieder geval op hoe je jezelf voelt. Op die manier kun je goed bijhouden wat het effect van je trainingen is.

 Voor iedere loper een eigen trainingsschema. 

Voor iedere loper heeft Runnersworld een trainingsschema samengesteld. Of je nu een beginnende- of ervaren loper bent, Runnersworld, your runningmate, helpt je graag aan het juiste trainingsschema om samen jouw persoonlijke doel te bereiken. De trainingsschema's bevatten naast het daadwerkelijke schema ook handige tips en tricks op het gebied van hardlopen aangepast per trainingsschema.

Beginners
Alle begin is moeilijk, dat geldt ook voor hardlopen. Voorkom een valse start en begin rustig. Heb je nog nooit hardgelopen? Kies dan voor het 5 KM schema Absolute Beginner. We hebben een ideale combinatie opgesteld van hardlopen en wandelen. Na een tijdje ga je steeds meer hardlopen en minder wandelen. Zo wennen je spieren, pezen, gewrichten en aanhechtingen aan je nieuwe manier van bewegen en voorkom je blessures.

Tips - Voordat je begint met hardlopen is het van belang dat je beschikt over goede hardloopschoenen. Bij iedere stap die je zet, wordt bij de landing 3 tot 4 keer je lichaamsgewicht opgevangen.
- Hardloopsokken zijn ontwopen voor extra ondersteuning, goede transpiratie afvoer en minder blaren. Ervaar het verschil!
- Stel een doel voor jezelf! Wanneer je naar een doel toewerkt, ben je veel gemotiveerder om te blijven lopen.
- Zorg dat je tijdens het hardlopen nog kunt praten. Indien dit niet het geval is, kun je beter een rustiger tempo aanhouden.
- Probeer op zachte ondergrond te lopen, bijvoorbeeld bospaden.
- Wissel je trainingsrondje zoveel mogelijk af.
- Voorkom blessures en zorg voor een goede warming up en cooling down.
- Geblesseerd? Neem de tijd en zorg eerst voor een goed herstel.
- Geniet ervan! Lol in het lopen is nog altijd de beste training!

Download je schema:

   

  

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies