Naar het overzicht

Meten is weten (plus verbeteren)

Meten is weten (plus verbeteren)

Hardlopen, het woord zelf roept het al bijna op, hoe hard loop je dan. Gewoon 'even een stukje lopen' is tijd en afstand door op een bepaalde snelheid te lopen. Door vervolgens die snelheid via de tijd en afstand te meten kom je te weten hoe je loopt.

Er zijn verschillende manieren om de tijd en afstand te meten, op de klok kijken bij vertrek en aankomst en de tijd met een vast rondje is de eenvoudigste manier om verschil te meten, maar niet erg inspirerend en efficient. Veel handiger is om met een uurwerk met gps te werken. Dit kan met een mobiele telefoon en een hardloop-app maar handiger en nauwkeuriger gaat dit met behulp van een 'hardloophorloge'. Naast deze basisinfomatie aanvullen met metingen hoe efficient je loopbeweging is, hoeveel passen zet je per minuut, hoe lang sta je op je been voor je afzet, hoeveel verplaats je je op en neer ten opzichte van voortwaarts, allemaal 'hardloopdynamica' of zoals het dan heet 'running dynamics'.

Hardloophorloges

Hardloophorloges zijn door de jaren heen sterk veranderd. Van een simpel uurwerk, met of zonder hartslagmeting via een borstband, tot tegenwoordig minicomputers met gps die de hartslag optisch meten op de pols. Koppeling met bluetooth-smart telefoons voor data-uitwisseling, smartphone-notifications (emails en berichtjes), muziekweergave, de mogelijkheden worden steeds uitgebreider. Het is daarom handig om vooraf goed geadviseerd te worden om de juiste keuze te maken. Met de merken Garmin, Polar en TomTom hebben we een grote verscheidenheid aan hardloophorloges. Een deel van deze toestellen zijn tevens smartwatch, multi-sport of zelfs voor triathlontrainingen geschikt.

Hardloopdynamica

Het hard kunnen lopen is één, maar harder lopen is soms een uitdaging. Om harder te lopen is het vaak ook nodig 'beter' of anders gezegd efficienter te lopen. Om aan die efficientie te werken kun je veel verschillende bewegingen meten en deze zowel individueel als in onderlinge samenhang gebruiken om de beweging van het lichaam te optimaliseren. Er zijn bij ons verschillende toestelletjes beschikbaar. De geavanceerde hartslagbanden van Tickr zijn geschikt voor bluetooth en Ant+, dus te gebruiken met veel telefoons, maar ook Polar, TomTom en Garmin-horloges. Voor op de schoen zijn er de sensoren van Stryd en de Milestonepod.