Naar het overzicht

Loopanalyse

Loopanalyse

Hardlopen en schoenen

Het lijkt zo simpel: trek een paar sportschoenen aan en je kunt beginnen met hardlopen. Helaas leidt dit al snel tot teleurstelling. De juiste schoen is namelijk van heel groot belang en maakt het hardlopen aangenaam. Ga daarom niet hardlopen op bijvoorbeeld tennisschoenen, ook niet (juist niet) om het hardlopen uit te proberen.
Goede hardloopschoenen voorkomen blessures, verhogen je loopplezier en verbeteren de prestatie. Ook hardlopen op te oude schoenen moet afgeraden. Daar komt bij dat de nieuwe materialen in hardloopschoenen zorgen voor betere demping in combinatie met een laag gewicht.

Hoe lang gaan hardloopschoenen mee?

Ongeveer ruwweg 1.000-1.500 km. Als je 2-3 keer in de week loopt is jouw schoen na 1 tot 1,5 jaar aan vervanging toe. Een schoen slijt zichtbaar, een gat in het bovenwerk, scheef afgesleten onder de zool en de tussenzool vertoont rimpels als de demping achteruit. Minder zichtbaar is de achteruitgang van de demping in de zool onder de voet, en het verminderen van de stevigheid van de zool aan de zijkant. Maar helaas, de gevolgen zijn wel merkbaar. Meestal krijg je last van bijvoorbeeld je knieën, je onderrug of spier- en peesklachten na een training, of simpelweg opeens blaren – dat is een signaal dat de schoenen hard aan vervanging toezijn (of eigenlijk al vervangen moesten zijn). Helaas ook schoenen die je niet gebruikt worden verliezen hun demping.

Loopanalyse met behulp van videobeelden

Laat bij de aanschaf van nieuwe schoenen altijd een loopanalyse maken. Bij Runnersworld kunnen we je op professionele wijze helpen bij het maken van de juiste keuze. Allereerst kijken we naar je oude schoenen (als je die mee hebt). Aan hoe deze versleten zijn kunnen we veel zien over je loopstijl. Uiteraard is het belangrijk dat we weten hoe vaak je traint, hoe ver je loopt, wat voor ondergrond en wat voor blessures je eventueel gehad hebt. Daarna maken we een videoanalyse van je loopstijl. Aan de hand hiervan kunnen we samen met je de beste schoen selecteren.

Het slijtagepatroon van oude hardloopschoenen vertelt al veel over jouw pronatietype; de loopanalyse van een specialist nog veel meer, omdat ook factoren als gewicht en de stand van de voeten een rol spelen in het kiezen van de beste schoen. Zowel voor beginnende als gevorderde lopers is het daarom belangrijk je goed te laten adviseren alvorens tot aanschaf over te gaan.

Weer dezelfde schoen?

Simpelweg het nieuwere model van je vorige schoen kiezen is niet per se een goed idee. Je looppatroon kan iets veranderen en zou het kunnen dat je bijvoorbeeld geen of een lichtere correctie in je schoen nodig hebt. Ook kan de fabrikant van jouw schoen het model iets gewijzigd hebben, soms slechts een detail, maar dat kan voor jouw loopstijl een groot gevolg hebben. Verder ontwikkel je je als hardloper en vind je misschien een andere schoen van een ander merk inmiddels veel lekkerder lopen.

Als je voor nieuwe schoenen komt:

- Neem ruim de tijd voor het kopen van hardloopschoenen.
- Neem je oude hardloopschoenen mee, zeker als er sprake is van blessureklachten.
- Neem ook de sokken mee waarmee je hardloopt, zodat je schoen met die sok net zo voelt als in de winkel.
- Loop je verschillende type trainingen of op verschillende ondergronden, bedenk dan of het misschien prettig is om specifieke schoenen te hebben afgestemd daarop.

Kom gerust langs, het is niet nodig eerst een afspraak te maken voor de loopanalyse, deze wordt bij aanschaf van je nieuwe schoenen in principe altijd gedaan tenzij jij dat niet wilt.