Hardloopcalculator

Rekenen met hardlooptijden

Ga jij straks de NN Zevenheuvelenloop lopen? Bereken dan een reëel PR op basis van jouw lichamelijke conditie en eerder behaalde eindtijden! Je fitheid vergroot je door een goed trainingsplan. Maar wat mogelijk voor jou is hangt onder andere ook af van de afstand die je wil gaan lopen, je leeftijd en je lichaamsgewicht. In de onderstaande pagina kun je het effect bepalen en reken je uit wat een reëel doel kan zijn.

Een duwtje in de rug nodig om jouw doel te behalen? Wij kunnen jouw stok achter de deur zijn!

Steeds beter hardlopen maakt gelukkig, daar geloven wij in. Wij worden daarom blij van jou helpen om je persoonlijke obstakels te overwinnen en jouw doelen te behalen. Naast de juiste hardloopkleding en –accessoires beschikken wij over de expertise en ervaring om jou hierbij te helpen. Wat is jouw doel? Wil je een PR op de 10km, voor het eerst 5km hardlopen, een paar kilo afvallen, je eerste marathon lopen of heb je een ander doel? Wij zijn jouw stok achter de deur. Wij gaan namelijk al onze expertise en persoonlijke aandacht inzetten om jou te helpen dat doel te bereiken. Dat bundelen we in het Runnersworld Runner pakket.

Het effect van verschillende afstanden

Als je een korte afstand loopt kun je een hogere gemiddelde snelheid lopen dan bij een langere afstand. Iemand die van nature een sprinter is zal wat meer verval hebben op een lange afstand en een duurloper presteert juist wat minder op de kortste afstanden. Uit onderzoek blijkt dat bij een verdubbeling van de afstand de snelheid gemiddeld met 6% afneemt. Deze formule klopt met name voor afstanden van 3000 meter tot 30.000 meter. Op de marathon hebben de meeste recreanten meer verval.

Het effect van je lichaamsgewicht

Hoe zwaarder je bent, des te meer energie nodig is om een snelheid te halen. In theorie word je na 1% afvallen dan ook 1% sneller. De praktijk is echter dat we meestal niet alleen maar vet verliezen als we gaan afvallen, maar ook een beetje spiermassa kwijtraken. We rekenen daarom niet met 1% winst maar met 0,9% winst. En let hierbij op dat deze berekening opgaat voor ruwweg een BMI van 20 tot 28. Ben je al mager dan zal er geen verdere snelheidswinst meer zijn ivm je gezondheid. Ben je té zwaar dan klopt de formule ook niet.

Het effect van je leeftijd

Vanaf je 35e levensjaar gaat je fysieke maximale prestatievermogen achteruit. Dat wil niet zeggen dat je dan geen Persoonlijk Record meer zou kunnen lopen want met betere training, een lager gewicht en gezonder leven kan je die achteruitgang natuurlijk compenseren. Maar als alles verder gelijk is dan zal je leeftijd op den duur je prestatie negatief beïnvloeden. Hier is zeer uitgebreid onderzoek naar gedaan en hier komt uit dat je vanaf de 35e elk jaar gemiddeld 0,8% prestatieniveau zal inleveren. Boven de 60 is die terugval nog groter.

 

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies Doorgaan zonder cookies