Hardloopblessures: voorkomen is beter dan genezen!


Beginnende hardlopers gaan vaak té snel van start. Daardoor kun je al gauw te maken krijgen met klachten, zoals een shin splint (pijn in scheenbeen) of een pijnlijke knie. Zelfs gevorderde sporters ontkomen niet aan hardloopblessures.
Dit wil je natuurlijk het liefste voorkomen. Bij Runnersworld staan onze experts voor je klaar met hardlooptips en advies voor een gezonde loopstijl.

Lopersknie en andere sportblessures 

De meest voorkomende hardloopklachten zijn knieblessures. Denk aan een jumpers knee of lopersknie, achillespeesontsteking en scheenbeenklachten. Ook heupklachten, een hamstringblessure en liesblessure komen helaas erg vaak voor.

Er gebeurt heel veel tijdens het hardlopen. Zo worden je onderbenen langdurig een eenzijdig belast, waardoor het verstandig is om je goed te laten adviseren en om een loopanalyse uit te voeren. Het kan bijvoorbeeld ook zo zijn dat je huidige hardloopschoenen niet bij je loopstijl aansluiten, waardoor je bepaalde spieren en gewrichten onnodig overbelast. Een ander type schoen of een speciale inlegzool bieden vaak al een goede oplossing. Pas je dit al wel toe? Onthoud dan één ding; je moet minstens één dag pijnvrij zijn voordat je weer gaat lopen!

Bij Runnersworld kun je binnenlopen voor hardlooptips en een loopanalyse. Deze loopanalyse kan je ook aanvragen, zodat we ruim de tijd nemen voor jou en je blessure. We gaan achterhalen waar jouw blessure vandaan komt, en besteden veel aandacht aan het vinden van de juiste hardloopschoenen. Zodat we de kans op toekomstige blessures kunnen minimaliseren. Je nieuwe schoenen moeten niet alleen lekker lopen, maar ook passen bij je loophouding en techniek, je doelstellingen en uiteraard de omgeving waarin je loopt. We observeren ook je loopstijl en maken er een opname van. Zo kunnen we zie hoe je voeten landen, hoe je afzet en of er misschien sprake is van overpronatie, wat je blessure kan hebben veroorzaakt.

Op basis van deze analyse geven we advies op maat en kijken meteen naar sportschoenen die het lopen voor jou comfortabeler maken. Na een bezoek aan een van onze vestigingen kun je verantwoord beginnen of verder gaan met hardlopen. Wil je je loopanalyse bespreken met je fysiotherapeut of een gediplomeerde medicus? Dan kunnen we je loopanalyse versturen, zodat we samen alles in het werk stellen, en jij weer blessurevrij kunt lopen.

Hardlopen met spierpijn

Spierpijn voelt natuurlijk niet prettig, maar vaak kan het geen kwaad. Je kunt het voorkomen of verminderen door genoeg water te drinken en/of magnesium tot je te nemen. Een goede warming-up en/of cooling-down helpt uiteraard ook. We raden aan deze oefeningen voor verantwoord lopen te doen. Eiwitrijke voeding zorgt ervoor dat je spierweefsel sneller herstelt na het sporten. Gun je lichaam een dag rust, maar geef niet op: juist door regelmatig te trainen, neemt de belastbaarheid van je spieren en gewrichten toe.

Wanneer je regelmatig (spier)pijn ervaart door overbelasting van bepaalde spieren of gewrichten, is het een goed idee om de hardloopanalyse bij Runnersworld uit te voeren. Met behulp van onze analyse kijken we naar je houding en bewegingen van je hele lichaam tijdens het hardlopen. Op deze manier kunnen we inzicht geven in blessuregevoelige bewegingen van het lichaam.

Door het analyseren van jouw looppatroon kunnen we ontdekken of je een verkeerde afwikkeling of looptechniek hebt, en zo pijnklachten of blessures kunt voorkomen of verhelpen. Je kunt de informatie van de loopanalyse gebruiken voor het vinden van de juiste sportschoenen en eventuele (steun)zolen. Op aanvraag kunnen we jouw loopanalyse ook versturen naar je fysiotherapeut of ander gediplomeerd medicus.