Naar het overzicht

Clinic: Bepaal je maximale hartslag, omslagpunt en hartslagzones

hartslagzones

Over het evenement

Aan de hand van een veldtest ga je samen met een certificeerde hardlooptrainer op zoek naar jou maximale hartslag, omslagpunt en hartslagzones.

BEPAAL JE MAXIMALE HARTSLAG, OMSLAGPUNT EN HARTSLAGZONES

Wie op zoek gaat naar een trainingsschema voor zijn of haar eerste langere wedstrijd, stuit vaak op de maximale hartslag. Er is geen betere leidraad dan dat en met de hardloophorloges van tegenwoordig is het meten van je hartslag een fluitje van een cent. Het enige wat je dan nog nodig hebt, is de exacte waarde van je maximale hartslag. Veel trainingsschema’s zijn gebaseerd op je maximale hartslag. Maar waar vind je die waarde? Vergeet het bekende rekensommetje.
Aan de hand van een veldtest ga je samen met een certificeerde hardlooptrainer op zoek naar jou maximale hartslag, omslagpunt en hartslagzones. 

HET HART: 
Het hart geeft voortdurend informatie over de toestand van het lichaam. De hartfrequentie is een goede maatstaf voor de intensiteit van de trainingsinspanning, omdat er een rechtlijnig verband bestaat tussen de hartfrequentie en de intensiteit. Aan de hand van de rusthartslag, maximale hartslag en hartslag anaërobe drempel kan de juiste intensiteit bepaald worden. Met behulp van een hartslagmeter kun je zo een maximaal rendement halen uit je trainingen.

MAXIMALE HARTSLAG:
De hoogst haalbare hartslag voor jou is je maximale hartslag. De maximale hartslag wordt gebruikt om belangrijke gegevens zoals jouw omslagpunt en hartslagzones te berekenen.

OMSLAGPUNT:
Het omslagpunt bij het hardlopen bepalen kan je helpen bij je training. Het omslagpunt (of anaerobe drempel, of drempel met lactaatwaarden boven 4 mmoll/l) is de hartslag waarbij je lichaam meer melkzuur aanmaakt dan dat je lichaam als brandstof gebruikt. Je voelt dat door ‘zware’ bovenbenen: je loopt in het ‘rood’.* Je omslagpunt is goed om te weten, want met een omslagpunt kun je ook je zone D0, D1, D2 en D3 bepalen.

HARTSLAGZONES:
Iedere loper wil zijn verschillende hartslagzones D0, D1, D2, D3 en AT+ weten omdat je daarmee:
1.Zeker weet dat je slim traint
2.Eenvoudig kunt zien of je inderdaad beter wordt
Trainen op verschillende en op de juiste hartslagzones zorgt er voor dat je beter gaat presteren als hardloper. 

KOSTEN TRAINING: 
- tijdelijke introductieprijs €29,95 
- herhalingstraining* €22,50 (*tarief is geldig wanneer je eerder aan een hartslagzonetaining hebt deelgenomen, georiganiseerd door Runnersworld Bergen op Zoom)

WANNEER: Zaterdag 25 mei, 13:00 uur. 

WAAR: Vertrek van Runnersworld Bergen op Zoom (lindebaan 2). Van hieruit wordt gezamenlijk naar de atletiekbaan van AV spado gedribbeld (2km). Na de testloop dribbelen we weer gezamenlijk terug naar Runnersworld. 

Aanmelden kan door het inschrijfformulier in te vullen:

https://www.runnersworld.nl/formulier/63-submaximaal-test.html

Ook interessant

  • 02 jun
    AV40 De Houtloop Elke maand vindt de Delftse Houtloop twee keer plaats, hierbij worden er rondes van 3,5 en 7 km gelopen door de Delftse hout. Iedereen is welkom bij deze recreatieloop!
  • 16 jun
    Wieringermeertrail De Wieringermeertrail op zondag 16 juni 2019 is een trimloop van 8 km of 18 km met gevarieerd parcours door de Wieringermeerse bossen.
  • 15 jun
    Groot Ginkelse Loop De Groot Ginkelse Loop is een loop door het bijzondere mooie Zuid-Veluwse landschap, voor zowel de beginnende als de gevorderde loper. Het parcours voert u onder andere over de bospaden van de Planken Wambuis, de fietspaden van de Edese heide en langs grazende schapen, koeien en paarden nabij de Mossel. Het parcours van iedere afstand telt één ronde en is bijna overal naar keuze te lopen over verharde fietspaden of het onverharde deel van de weg/het pad.

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies Doorgaan zonder cookies