Naar het overzicht

Voorkom de vijf grootste hardlopers fouten

Runnersworld Nederland
dinsdag 15 mei 2018

Fouten maken we allemaal. Of je nou net bent begonnen met hardlopen of al vele jaren hardloopt. Aan de hand vijf tips behoeden we je voor het maken van de vijf grootste fouten die hardlopers over het algemeen maken.

Onvoldoende tijd nemen om te herstellen
“De tour win je in bed”, zei Joop Zoetemelk vlak voor zijn overwinning in de Tour de France. Voor hardlopers is rust misschien wel net zo belangrijk. Door voldoende nachtrust neemt je motivatie voor trainingen toe. Daarnaast zijn ‘rustdagen’ van groot belang om optimaal te profiteren van jouw trainingen. Tijdens deze dagen kun je gerust rustig baantjes trekken in het zwembad of rek- en strek oefeningen doen maar probeer de hardloopschoenen te mijden. Op deze dagen gun je namelijk je spieren rust om te herstellen en daarnaast ook om sterker te worden. Volgen jouw trainingen elkaar te snel op? Dan worden je spieren mogelijk niet sterker en kun je eerder last krijgen van blessures.

Luister naar je lichaam
Oververmoeidheid is een duidelijk signaal van je lichaam dat je het rustiger aan moet doen. Wanneer je te vermoeid bent zal je zien dat je trainingen minder goed zullen gaan en je hartslag in rust hoger zal zijn. Dus op tijd een stapje terug doen wanneer je pijntjes gaat krijgen is van groot belang voor jou als trainende hardloper. Hierdoor kun je mogelijk blessures in een vroeg stadium voorkomen of ben je er nog op tijd bij zodat de blessures niet te ernstig worden.

Te lang op oude schoenen blijven lopen
Hardloopschoenen absorberen bij elke stap de klap die je knieën en enkels te voorduren krijgen tijdens het hardlopen. Zo wordt de klap, die gelijk staat aan drie tot vijf keer je lichaamsgewicht, opgevangen. Nieuwe hardloopschoenen bieden je nog volledige demping en comfort tijdens het hardlopen. Maar deze demping verdwijnt langzaam wanneer je er veel op hardloopt. Na ongeveer 1.000 tot 1.200 kilometer is de demping er wel uit en wordt het wellicht tijd om nieuwe hardloopschoenen aan te schaffen. In de winkel kunnen we je vertellen of je schoenen nog even mee kunnen of dat je beter nieuwe hardloopschoenen kunt aanschaffen. Hiervoor analyseren we jouw looptechniek met een uitgebreide loopanalyse en bekijken we ook het slijtpatroon van je huidige hardloopschoenen.

TIP: Verleng de levensduur van je hardloopschoenen door twee paar om en om te dragen. Zo hebben de schoenen meer tijd om te ‘herstellen’.

Afwisseling houdt je lichaam actief
Maak jij elke keer het zelfde rondje of probeer je altijd een nieuwe weg te vinden? Wanneer je elke keer hetzelfde rondje loopt gaat je lichaam dit herkennen en wordt je lichaam niet geactiveerd. Je lichaam wordt niet uitgedaagd en zelfs als het ware in slaap gesust. Dus probeer je vaste rondje eens de andere kant rond te lopen of bekijk eens een andere route bij jou in de buurt. Aan de hand van meer dan 100.000 routes hebben we ook een route bij jou in de buurt!
Of lees eens deze blog over het ontdekken van nieuwe ondergronden.

Hardlopen combineren met krachttraining
Je loopt netjes alle trainingen volgens je hardloopschema maar je vindt dat je toch te weinig progressie boekt. Dan kun je eens gaan denken aan krachttraining. Deze vorm van trainen maakt je spieren sterker waardoor je soepeler zult gaan lopen en je minder energie verspilt. Deze vijf oefeningen verbeteren je core stability en kun je gewoon thuis doen. Marit van @FitwithMarit heeft zeven oefeningen beschreven die zij altijd in de sportschool doet om sterker te worden.

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

1 reactie(s)

Reageer op deze blog

Bram
Bram

Hallo dit zijn niet vijf grote hardloopfouten maar vier grote hardloopfouten en één tip. Zeker door de stagiair geschreven. En hoezo een quote van een wielrenner, vreemd hoor.