Naar het overzicht

Vijf krachtoefeningen voor jou als hardloper

Runnersworld Nederland
maandag 12 augustus 2019

Krachtoefeningen helpen jou als hardloper om sterker en sneller te worden. Door spierversterkende oefeningen te doen zal je minder snel last krijgen van blessures. Daarnaast helpen sterkere spieren je om efficiënter te lopen.

Squat
De squat is een oefening voor je bovenbenen. Zet je voeten iets breder dan je heupen. Je tenen wijzen licht naar buiten en zak vervolgens rustig naar beneden. Kom weer omhoog en herhaal deze oefening vervolgens 15 keer. Zorg dat je bovenlichaam rechtop blijft tijdens de squat.

Butterfly sit-up
Wil je een stapje verder dan de normale sit-up? Dan is de butterfly sit-up echt wat voor jou! Ga op de grond zitten met je voetzolen naast elkaar. Buig met je bovenlichaam helemaal naar achteren en tik de grond aan boven je hoofd. Vervolgens kom je weer omhoog en tik je de grond voor je voeten aan. Herhaal deze oefeningen 15 keer.

Speed skaters
Met deze oefening boots je schaatsbewegingen na waarbij je hele lichaam is beweging is. Maar je traint vooral je beenspieren. Je begint met beide benen naast elkaar, vervolgens spring je met je linkerbeen voor je rechterbeen terwijl je met je rechterbeen naar achteren zwaait. Vervolgens doe je exact hetzelfde maar dan met je rechterbeen voor je linker. Tijdens de speed skaters oefening beweeg je je armen mee waardoor je hele bovenlichaam in beweging is.

Heel raise
Met de heel raise train je jouw kuitspieren. Ga op een verhoging staan met je hakken over de rand. Duw jezelf omhoog en ga op je tenen staan. Laat vervolgens je hakken helemaal naar beneden zakken zodat er spanning op je kuiten komt te staan. Herhaal deze oefening 15 keer. Voel je niet genoeg spanning op je kuiten? Maak dan gebruik van gewichten in je handen.

Jumping squats
Begin een jumping squat in dezelfde positie als de eerder genoemde squat. Zak vervolgens door je knieën net zoals bij een squat. Vervolgens spring je zover als je kunt naar voren vanuit deze positie. Zak direct weer door je knieën zodat er extra spanning op je bovenbenen komt te staan.

Benieuwd naar nog meer oefeningen? Bekijk dan eens deze blog van Fit with Marit

Wat is jouw favoriete oefening?

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

0 reactie(s)

Reageer op deze blog

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies Doorgaan zonder cookies