Naar het overzicht

Tip: Hoe krijg je een efficientere loophouding?

Runnersworld Nederland
zaterdag 11 februari 2017

EXPERT TIP is een terugkerend item waarbij een van onze experts een uiteenlopend advies geeft over voeding, blessures, training e.d. Jurgen Holling van Runnersworld Dordrecht geeft antwoord op de vraag: hoe krijg je een efficientere loophouding?
 
Verkort je paslengte.
Wat bij (te) veel lopers voorkomt: Bij de landing op de grond komt je voet te ver voor je knie uit. De paslangte is te lang. Wie te grote passen neemt, rekt zijn voorste been te ver uit, forceert zijn knie en slaat zijn hakken als het ware in de grond.

Door je paslengte te verkorten en met een hogere pasfrequentie te lopen kun je dit verbeteren. Land meer onder het zwaartepunt van je lichaam en verhoog je pas ritme naar (als het lukt) 180 stappen per minuut. Voor je gevoel maak je veel te veel stappen. Dan gaat het waarschijnlijk juist de goede kant op.
 
Loop meer rechtop.
Als je te veel vanuit je heupen te ver naar voren leunt loop je met een kromme rug.
Strek je uit alsof je op het toneel staat en jezelf moet presenteren. Breng je borst naar voren, houd je schouders naar achteren en kijk meer  naar voren dan naar de grond. Let er wel op dat je schouders ontspannen blijven. Doe daarbij oefeningen om je buik- , rug- en bilspieren (core stability) te verbeteren.
 
Gebruik je armen.
Als je romp draait vanuit je taille roteert je lichaam te veel. Je ellebogen moeten actief recht naar achteren bewegen. Houd je handen ontspannen alsof je een ei in je handen hebt dat niet mag breken.

Heb je nog vragen of wil je meer informatie over dit onderwerp ontvangen? Kom gerust eens langs in een van onze Runnersworld vestigingen. Onze medewerkers zijn zelf ervaren hardlopers en kunnen je voorzien van het juiste advies.

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

0 reactie(s)

Reageer op deze blog

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies