Naar het overzicht

Stichting Semmy: Het is nog maar 2 dagen

Runnersworld Nederland
vrijdag 03 november 2017

Het is nog maar twee dagen tot de start van de New Balance New York City Marathon 2017! Zoals beloofd is het tijd voor een pre-race update van Hugo Kennis, Jasper & Marius Gottlieb, Patrick Martens, Nicole Buch, Mike & Desi van Dijk. Zij lopen onder toeziend oog van Wendy van Dijk namens Stichting Semmy.

Niet zonder slag of stoot. Toch Hugo?
Hugo heeft een mentaliteit waar je U tegen zegt. ‘Tijdens de Damloop heb ik een stressfractuurtje opgelopen in mijn middenvoetsbeentje, twee scheurtjes. Sindsdien mocht ik niet meer hardlopen en zou ik volgens de dokter eigenlijk in het gips moeten. Ik heb toen een week gips om mijn voet gehad en dat heb ik er daarna, in overleg met de arts, af laten halen. Ik wilde geïnspireerd door New Balance atleet Michel Butter, mijn training voortzetten. Ik wil gewoon alles geven om daarstraks te finishen. Dus toen ben ik alternatieve trainingen gaan doen. Waarbij ik vier keer in de week ben gaan zwemmen en daarnaast de nodige conditietraining afwerkte. Dat heb ik volgehouden tot vorige week. En nu ben ik in Israël voor een documentatie voor een magazine en daar wordt ook gefilmd voor een online programma. Daar zit ik nu nog. Het is lastig om mijn training hier door te zetten, maar ook hier heb ik in het hotel zwembad gezwommen. Ik heb zelfs nog twee keer gelopen. Het is hier wel warm, dus dat maakt het net iets uitdagender. En als ik weer in Nederland ben dan ga ik kijken hoe ik ervoor sta samen met mijn fysiotherapeut. Mijn beoogde streeftijd heb ik laten varen, maar ik ga nu gewoon voor uitlopen, want dit is nog altijd mijn doel. Ik moet dan misschien van ver komen, maar ik weet dat ik het kan.’

De weg naar een marathon is lang, onvoorspelbaar, maar er bovenal eentje om nooit meer te vergeten. Toch Patrick?
‘Ik zat er eigenlijk al twee maanden ontzettend goed in! Ik lag op schema en had een hele goede snelheid te pakken. Het kon mij niet snel genoeg vijf november zijn. Tot dinsdag 24 oktober. Tijdens één van de trainingen kreeg ik last van mijn linkerbeen. Een beetje gek, omdat we middenin de training zaten en ik kon helemaal niet meer springen. Toen moesten we naar de overkant lopen. Ik leek wel een oude man. Ik kon eigenlijk geen stap meer verzetten. Daar schrok ik best wel van. Waarop gezegd werd dat ik te maken heb met spring scheen. Nou ik had nog nooit van een spring scheen gehoord.’ Als je lijf de prikkel pijn signaleert is het eigenlijk al te laat. Gelukkig heeft Patrick per direct maatregelen genomen door de daarna gelijk naar fysiotherapeut te gaan. ‘Daar bleek het inderdaad om een lichte ontsteking te gaan in mijn scheenvlies. Waardoor ik nu dus verplicht rust moet houden.’ Een verplichte taperweek zo vlak voor de race kan geen kwaad, dat zullen de experts in onze je winkel je ook vertellen. Taperen zorgt er namelijk voor dat je lichaam voldoende kan herstellen en tijdig op kracht kan komen voor race day. Zodat je helemaal pumped en zelfverzekerd aan de start verschijnt en kunt vertrouwen op hetgeen dat je afgelopen maanden stap voor stap hebt opgebouwd aan kracht, conditie en snelheid. ‘Een week niets doen voelt heel onnatuurlijk, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik de finish ga halen.’

"The marathon. How an average runner becomes more than average." Toch Jasper?
‘Het gaat eigenlijk wel goed. Ik ben me de laatste dagen toch vooral ook mentaal aan het voorbereiden.’ Een marathon lopen is namelijk 80% mentaal en 20% fysiek zo vertelde ook Michel Butter hem tijdens de clinic. ‘En voor de rest houd ik me heel rustig. Ik ben zo bang dat ik blessure krijg. Dus ik loop op een hele lage hartslag en probeer gewoon fit te blijven. En voor nu probeer ik me vooral te focussen op wat komen gaat! En het begint ook echt wel heel erg te leven en ik wil het ook gewoon gaan doen!’ vertelt een zeer gemotiveerde Jasper. En vergeet niet dat de beste man van een niet-harloper naar een marathonner doorstroomt als hij op zondag de finish overkomt.

Marius is ready to rumble! Toch Marius?
‘Tot twee weken geleden kon ik een maand niet trainen door een ontsteking van mijn achillespees. Dat gaf niet veel vertrouwen, maar dankzij goede fysio kon ik na twee weken weer rustig beginnen met trainen. Waardoor ik nu zo vlak voor de marathon, weer op mijn oude niveau zit. Ik mis wel een belangrijke maand aan voorbereiding waar ik ook nog de halve marathon in wilde lopen. Dit heb ik niet gedaan om overbelasting te voorkomen. Ik weet zeker dat de marathon in New York dat mij zondag in dank afneemt. Verder voel ik me fit en heb ik nagenoeg geen last meer van mijn hak.’ Indien je te maken krijgt met hielblessures is het niet alleen zaak om naar de fysio te gaan, maar kun je ook terecht bij Runnersworld voor een uitgebreide loopanalyse. Eveneens word je huidige loopschoen onder de loop genomen om te zien of deze nog volstaat en past bij je loopstijl. Vaak zijn dergelijke blessures daarmee in toekomst te ondervangen. Jasper kan ieder geval vertrouwen op zijn schoen en doorzettingsvermogen. ‘Ook heb ik er heel veel zin om te gaan lopen, na al die maanden trainen ben ik blij dat het nu ook daadwerkelijk gaat gebeuren! En natuurlijk ben ik zenuwachtig, maar ik heb er vooral heel veel zin in!’

Wie had dat gedacht? Van een goed (telefoon)gesprek naar een marathon. Nicole in ieder geval niet, maar ze gaat het wel doen. Toch Nicole?
‘Nou überhaupt had ik nooit verwacht dat ik een marathon zou lopen. Ik heb net weer de acht kilometer aangetikt, ook al was het laat. Ondanks dat het laat was gisterenavond (na de première van de musical On Your Feet), heb ik me goed vermaakt met de groep. En ik denk dat de groepsdynamiek zorgt voor een hele goede voorbereiding in de aanloop naar zondag. Voor de rest geniet ik van het lopen, van het samen zijn. Ik denk dat ik er goed voorsta. Ik ben vrij laat begonnen met echt trainen. Eigenlijk pas vanaf eind juli begin augustus. Dus toen ik terugkwam van de Expeditie. En daarvoor had ik natuurlijk te maken met een geblesseerde nek , omdat ik van een wilde hengst werd gelanceerd. Een soort van rodeo. Niet zo slim. Dat heeft ervoor gezorgd dat ik ook niet meer op de rug van een paard ben geklommen. Dat ga ik pas weer doen na de marathon heb ik bedacht. Dat is ook onderdeel geweest van mijn voorbereiding. Ik ben door die gigantisch knal bewuster geworden. Dat ik een beetje rekening moet houden met mijn lijf of in ieder geval andere risico’s moet uitsluiten. Voor zover dat lukt natuurlijk. Maar goed op de rug van een wild paard was niet echt handig. En natuurlijk zijn er kleine pijntjes en blessures, maar ik vind nog steeds de knopjes in mijn hoofd om die behoorlijk uit te schakelen en als dat lukt dan ga ik sowieso de finish halen.’

Samen uit, samen thuis. Toch Mike?
Mike vormt toch wel het kloppend hart van deze groep lopers. Met de marathon die als een rode draad door zijn leven loopt is hij erop gebrand de marathon uit te lopen met zijn dochter aan zijn zijde. ‘Ik ben net terug van een weekje Lanzarote waar ik goed heb kunnen uitrusten, want ik sliep slecht. Was druk en ik voelde ook de druk van de marathon, maar inmiddels ben ik er helemaal klaar voor.’ Tijd voor een laatste terugblik op de afgelopen trainingsperiode. ‘Het begon met een hielspoor, toen ik dat eenmaal onder controle had kon ik het langzaam opbouwen naar het niveau waar nu is. Ik zit op 11 kilometer per uur, maar dat laat ik los. Het gaat mij erom dat ik de race samen met Desi uitloop!’

De jongste deelneemster aan de New York City Marathon 2017. Dat wordt Desi van Dijk. Toch, Desi?
Als Desi de marathon uitloopt aanstaande zondag, dan kan het zo maar eens zijn dat ze de jongste deelneemster is van de New York City Marathon 2017. Hoe gaaf zou het zijn als dit werkelijkheid wordt? Maar alvorens het zover is, moeten we eerst kijken hoe ze ervoor staat. ‘Ik kreeg vier weken geleden ineens last van mijn knie tijdens een intervaltraining. Ik kon de eerste dagen echt alleen hinkelen of op mijn billen van de trap af. En als ik na een autorit van niet langer dan 30 minuten de auto uit wilde stappen, ging dat bijna niet. Waarop ik besloot een bezoek te brengen aan de fysio en dat zo’n drie tot vier keer in de week. Waarbij ik veel core en bil oefeningen deed.’ Als je in training bent voor een marathon heeft dat een enorme impact op je hele lichaam. De tijd nemen voor herstel is dan lastig, maar wel noodzakelijk. Daarnaast is het zaak om je lichaam sterker te maken aan de hand van oefeningen die ervoor zorgen dat het lichaam de klappen beter kan opvangen en belastbaarder wordt. Inmiddels hebben de krachtoefeningen diens vruchten afgeworpen. Desi is sinds vorige week terug in vorm. ‘Ik heb sinds deze week mijn oude vertrouwde tempo terug. Al met al wordt het een spannende race zondag, maar ik ga hoe dan ook die marathon uitlopen!’

Volg ze!
Je kunt bovenstaande lopers aanstaande zondag op de voet volgen via de New York City Marathon app. Wij wensen de gehele groep alvast een behouden vaart toe en spreken ze na de finish weer!

 

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

0 reactie(s)

Reageer op deze blog

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies