Naar het overzicht

Nog even over die compressiekousen...

Runnersworld Nederland
dinsdag 19 mei 2020

Je ziet ze regelmatig, hardlopers met hoge compressiekousen. Veel sporters weten wel dat compressie goed is maar er zijn er maar weinig die je echt kunnen uitleggen waarom. Wij zijn in meerdere onderzoeken gedoken en hebben de fabels en feiten over de compressiekousen uitgezocht en op een simpele en overzichtelijke manier uitgelegd. Spoiler alert: het is wel een beetje wetenschappelijk.

  1. Hoezo compressie?
  2. Wat zeggen onderzoeken?
  3. Hoe trek je een compressiekous makkelijk aan?
  4. Aanbod compressiekousen en -tubes
  5. Gebruikte onderzoeken

1. Hoezo compressie?

Compressie is simpelweg druk uitvoeren op een bepaalde manier en op specifieke plekken zodat je er als loper baat bij hebt. Loop je er gelijk een PR mee? Nee. Maar wat zijn dan de voordelen?

-          Herstel bevorderend door verbeterde circulatie

Herstel wordt vaak net zo belangrijk gezien als kilometers vreten wanneer je bijvoorbeeld traint naar een (halve) marathon toe. Bij intensieve inspanning en grote schokbelasting wordt er spiercelweefsel afgebroken. Dit is bij alle sporters wel bekend. Die spiercelresten die worden afgebroken binden water in de ruimte tussen de cellen waardoor de microcirculatie slechter wordt. De toevoer van voedingsstoffen en zuurstof naar de spiercel wordt namelijk belemmerd en de afvoer van melkzuur (afvalproduct van het verbrandingsproces) en koolzuurgas stagneert.

Compressiekousen bieden een relatief hoge compressie op enkelniveau met een afnemend verloop richting knie. Door de verhoogde druk op het spierweefsel wordt het te veel aan vocht, met daarin opgelost de afvalstoffen van het verbrandingsproces, vanuit de tussencelruimte weer in de circulatie gedwongen. De zo essentiële afnemende druk van de kous waarborgt dat het bloed in de aderen, tegen de zwaartekracht in, richting het hart adequaat wordt teruggevoerd.

Nou, wat betekent dit nou concreet voor ons als hardlopers? Het dragen van compressiekousen of compressietubes maakt je dus niet direct sneller in je eerste training. Omdat je echter beter herstelt verbeteren je prestaties in de daaropvolgende trainingen wel. Ook zouden compressiekousen je in staat kunnen stellen om vaker in de week hard te gaan lopen, bijvoorbeeld van 2 keer in de week naar 3 keer in de week, wat uiteindelijk ook je prestaties zal bevorderen of je loopplezier kan verbeteren.

-          Je ervaart minder spierpijn en minder belasting

Je kuit blijft door de comprimerende kous compact en solide waardoor de schok bij de voetlanding minder wordt en er minder spierschade zal optreden. Minder spierschade betekent ook dat er minder vocht wordt vastgehouden in de ruimte tussen de cellen. Tijdens de voetlanding in de loopbeweging zorgen de kousen ervoor dat er veel minder sprake is van zijwaartse (laterale) trilling en dus schudbelasting van de relatief zware kuitspieren. Hierdoor ontstaan er minder trekkrachten aan het scheenbeenvlies en de achillespezen. Kortom: Je loopt prettiger!

2. Wat zeggen onderzoeken?

Compressie is veel onderzocht binnen de bewegingswetenschap, op allerlei manieren en voor allerlei sporten. Hieronder delen we graag de uitkomsten van onderzoeken vanuit meerdere invalshoeken met de meest voorkomende uitkomsten opgesomd:

  • Prestatieverbetering slechts in enkele gevallen
  • Verminderde spierpijn na prestatie met compressie
  • Beter behoud van spierkracht en –functies na prestatie met compressie
  • Meer zuurstof in kuitweefsel na prestatie en tijdens herstel

Zie onderaan deze pagina alle gebruikte onderzoeken.

3. Hoe trek je een compressiekous makkelijk aan?

Oké, compressiekousen helpen dus significant bij herstel, dat is duidelijk. Maar omdat een compressiekous strak moet zitten (niet té strak! Het moet niet afknellen) kan het aantrekken van compressiekousen een hele uitdaging zijn. Stel je eens voor dat je met je bibberige vingers bij een decemberloop staat en die dingen aan moet krijgen, niet te doen! Doe het dus alvast thuis of lekker in je auto met de verwarming aan.

Ook is er een handige manier om compressiekousen aan te trekken, dat zie je in de video hieronder:

4. Aanbod compressiekousen en -tubes

Het beste is om compressiekousen op te laten meten en ze niet zomaar online te bestellen. De maten luisteren namelijk erg nauw en als je met verkeerde compressiekousen gaat sporten werkt het juist alleen maar averechts. Als je toch eens wilt uittesten of het iets voor jou is raden wij Runnersworld compressiekousen en compressietubes aan. Deze kousen zijn beschikbaar in standaardmaten en zijn ideaal om te testen, zonder hier veel voor te hoeven betalen. Ze zijn ook nog eens gemaakt van afgedankte visnetten. Dan ben je dus niet alleen verstandig bezig maar ook nog eens duurzaam! 

Wil je het beste op gebied van compressiekousen dan raden wij Herzog Pro Compressiekousen aan. Herzog is een innovatief en vooruitstrevend Nederlands bedrijf met een medische achtergrond  en een rijke historie aan compressietechniek binnen topsport. In onze winkels kunnen wij je verder helpen met het aanmeten van de juiste Herzog compressiekousen. Deze meting is zeer nauwkeurig, je wordt op 6 vlakken opgemeten voor de beste werking van de compressiekous.

COMPRESSIETUBES

Compressietubes zijn alleen geschikt tijdens het sporten, dus niet erna. Dit komt doordat er geen sprake is van compressiewerking op de voet maar alleen op het onderbeen. Vochtophoping in de voet wordt voorkomen door het dragen van compressietubes. Net als de kousen zijn tubes effectief bij kuitklachten, shinsplint- en achillespeesproblemen. De kousen verminderen de schokbelasting waardoor spierschade wordt voorkomen. Daarnaast zorgen de kousen voor een optimale afvoer van afvalstoffen. Omdat er geen sprake is van compressie op de voet, kun je de tubes na je cooling down het beste uittrekken.

Wij zijn erg benieuwd naar jouw ervaring met compressiekousen of tubes. Laat ze hieronder weten in de reacties!

5. Gebruikte onderzoeken

Onderzoeker en onderwerp

Beknopte conclusie

Ali et al 200710
Spierpijn

  • Verminderde spierpijn na alle oefeningen.
  • Verminderde spierpijn 24u na 10km tijdmeting
  • Geen significante prestatieverbetering (P=0.15)

Ali et al 201111
Spiervermoeidheid

  • Compressiekousen zorgden voor groter behoud van spierkracht na 10km loop dan zonder.
  • Geen significante prestatieverbetering op de 10km.

Berry et al 198713
Lactaat herstel

  • Geen verschil in VO2max en herstel van VO2max.
  • Bloedlactaat was wel lager tijdens herstelperiode op loopbandtest met compressiekousen.

Bieuzen et al 201414
Spierpijn en Spiervermoeidheid-herstel

  • Compressiekousen bevorderde herstel na training (waargenomen been spierpijn en spierfuncties).
  • Geen significante prestatieverbetering.

Brophy-Williams et al 201915
Opvolgende prestaties

  • Compressiekousen hadden geen onmiddelijke prestatieverbetering.
  • Wel een verbetering waargenomen in opvolgende prestatie (1u later).

Gimenes et al 201917
Spierpijn en
Acute prestaties

  • Compressiekousen minimaliseerden lokale spierpijn in 2e voetbalwedstrijd (72u ertussen)
  • Comprossiekousen verbeterden prestaties in activiteit met een hoge intensiteit tijdens voetbalwedstrijden.

Kemmler et al 200918
Acute prestaties en anaerobe drempel

  • Compressiekousen verbeterden hardloopprestaties.
  • Compressiekousen verbeterden metabolische indicatoren zoals anaerobe drempel.

Menetrier et al 201119
Zuurstofverzadiging tijdens herstel

  • Geen prestatieverbetering.
  • Wel verbeterde zuurstofverzadiging van kuitweefsel tijdens rust and herstel na oefening.

Pavin et al 201921
Spiervermoeidheid

  • Verbetering van behendigheid en uithoudingsvermogen van spieren van lagere ledematen na een voetbalwedstrijd.

Rider et al 201422
Acute prestaties en lactaatherstel

  • Geen prestatieverbetering.
  • Wel herstelverbetering na oefening.

Rimaud et al 201023
Lactaatherstel

  • Geen prestatieverbetering.
  • Verbeterde afbraak van glucose door enzymen.
  • Verbeterde lactaatafbraak tijdens passief herstel.

Treseler et al 201625
Spierpijn

  • Compressiekousen verminderde spierpijn 24u na loop (behalve voor kuit).
  • Verhoogde perceptie van “harder werken”
  • Geen significante verbetering in 5km prestatie (p=0.74)

Varela-Sanz et al 201126
Hartstresstest

  • Verlaging van hartstress tijdens test op competatief tempo.
  • Geen prestatieverbetering.
  • Geen andere psychologische en perceptuele effecten.

Zadow et al 201829
Fibrinilogische activiteit

  • Compressiekousen verlaagden significant de post-marathon fibrinolyse (afbraak bloedstolsel)

Wij zijn erg benieuwd naar jouw ervaring met compressiekousen of tubes. Laat ze hieronder weten in de reacties!

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

0 reactie(s)

Reageer op deze blog

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies Doorgaan zonder cookies