Naar het overzicht

Marathonpraat: hoe doe ik het met voeding?

Runnersworld Nederland
maandag 25 september 2017

Sunday runday! Dus tijd voor een nieuwe marathonpraat! Nog maar 6 weken en dan klinkt het startschot voor de NEW YORK MARATHON!

Vorige week was de moed behoorlijk in mijn hardloopschoenen gezonken. De pijn in mijn knie, die steeds tijdens runs opspeelde, voelde echt niet goed. Het voelde flink mis en als ik de verhalen (van anderen en internet) moest geloven, was dat het ook. Ik maakte dan ook zo snel mogelijk een afspraak bij de fysio. Hij heeft mijn linkerbeen ‘onderzocht’ en kwam erachter dat de pijn in mijn knie, vooral kwam vanuit mijn hamstring. Dat had ik dus echt niet verwacht! Hij heeft het los gemasseerd en mij het advies gegeven met de foam roller aan de slag te gaan. Ook mocht ik het hardlopen weer opbouwen om te kijken hoe dit zou gaan. En dat ging verbazingwekkend goed! Ik voelde lichtelijk mijn knie, maar niet die pijn, waardoor ik direct moest stoppen. Inmiddels heb ik twee afspraken gehad en volgende week ga ik weer twee keer heen, zodat het in de gaten kan worden gehouden.


Inmiddels heb ik in de afgelopen week alweer drie keer gelopen. 10, 8 (interval) en 12 kilometer. Nog geen mega lange afstanden, maar het begin is er weer. En dat voelt goed! Ik ben dus weer helemaal positief en vrolijk gestemd! Ik ben heel blij dat ik er op tijd bij ben geweest (in aanloop naar zo’n event, ben je naar mijn idee ook extra gefocust op pijntjes), dus dit is ook een tip voor jou: voelt het niet goed? Ga naar de fysio!
Zoals je kunt zien, klopt mijn schema helemaal niet meer. Ik kan het gelukkig wat loslaten en probeer echt naar mijn gevoel/lichaam te luisteren. Niet altijd even makkelijk, want de tijd begint te tikken, but I know it’s the best.

Ook ben ik afgelopen week weer langs geweest bij Runnersworld om het met Emiel (die mij begeleidt) te hebben over voeding. Van jullie krijg ik hier veel vragen over en zelf ben ik ook wel nieuwsgierig. Zo heb ik veel verhalen over ‘gelletjes’ gehoord, maar nog nooit geprobeerd. Ik heb verschillende gelletjes meegekregen om uit te proberen tijdens het lopen. Ik heb al een paar geprobeerd, maar voor een beter oordeel ga ik nog een week proberen en vertel ik jullie er volgende week meer over.


De rest van mijn voeding gaat eigenlijk wel vanzelf. In de basis eet ik altijd wel redelijk gezond en voedzaam. Af en toe hou ik een dagje mijn calorieën bij (in de app Myfitnespal), zodat ik de verhouding tussen koolhydraten, eiwitten en vetten in de gaten kan houden, maar eigenlijk eet ik vooral op gevoel.
Het liefst loop ik in de ochtend. Korte afstanden (tot 10 km) kan ik zonder ontbijt doen, maar voor wat langere afstanden neem ik wel iets kleins als ontbijt. Havermout heb ik al vaak genoeg geprobeerd, maar dit ligt te zwaar op de maag. Ik kies wel voor iets met koolhydraten (energie), dus vaak worden dat twee broodjes met appelstroop en een banaan. En natuurlijk een kopje koffie en glas water. Dit laat ik een kwartiertje zakken en dan kan ik rustig beginnen met hardlopen.
Na mijn training zorg ik voor een groot ontbijt met onder andere eiwitten (spierherstel) erin. Denk hierbij aan havermout met eiwitpoeder, een mugcake of eiwitrijke pannenkoekjes.
Verder eet ik eigenlijk niet heel anders dan anders. Wel merk ik dat als de afstanden langer worden, ik ook veel meer trek heb tussendoor. Dus dan eet ik ook meer ;).

Gelukkig weer een positieve en optimistische blog deze week! De komende week ga ik de afstanden weer rustig opbouwen, dus ben erg benieuwd hoe dit zal gaan. Over een week vertel ik je er alles over!
Heb je nog vragen over mijn voorbereidingen of tips qua voeding? Laat een reactie hieronder achter!

Happy Sunday ♥

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

2 reactie(s)

Reageer op deze blog

Irene
Irene

Hoi Marit wat een fijn gevoel dat je oorzaak van de blessure aangepakt wordt. Ook ik zit in exact dezelfde situatie: hamstring en kuit. Tijd dringt. En ook bij mij gaat de herstel langzaam maar wel vooruit. Heb ook besloten om mijn schema aan te passen omdat er te weinig tijd over is. Dus train nu tot max. 25/26 km. Hopelijk loop ik de laatst 17 km op karakter uit met support van publiek. Belangrijk is dat we ons goed voelen. En genieten. Succes.

Irene
Irene

Hoi Marit wat een fijn gevoel dat je oorzaak van de blessure aangepakt wordt. Ook ik zit in exact dezelfde situatie: hamstring en kuit. Tijd dringt. En ook bij mij gaat de herstel langzaam maar wel vooruit. Heb ook besloten om mijn schema aan te passen omdat er te weinig tijd over is. Dus train nu tot max. 25/26 km. Hopelijk loop ik de laatst 17 km op karakter uit met support van publiek. Belangrijk is dat we ons goed voelen. En genieten. Succes.

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies