Naar het overzicht

In acht bewegingen naar een betere techniek

Runnersworld Nederland
dinsdag 05 september 2017

Controleer deze punten die voor iedereen gelden en ervoor kunnen zorgen dat je looptechniek efficiënter wordt.

1. Houd je bovenlichaam recht
Krachtige rompspieren zijn een voorwaarde voor een goede loophouding. Een licht naar voren neigende, rechte houding zorgt voor voorwaartse beweging en verlaagt de druk op je lichaam.

2. Ontzie je knie
Verhoog het bereik van je kniebeweging door iets ‘lager’ te gaan lopen. Buig je knieën licht en profiteer van de demping die dat aan je lichaam biedt (zie ook punt 5).

3. Zet je voeten goed neer
Trek een denkbeeldige lijn tussen je voeten terwijl je loopt. Ze moeten telkens landen aan ‘hun’ kant van de lijn. Zo niet, dan land je te veel op de buitenkant van je voeten en is de kans op een blessure groter.

4. Versterk je quadriceps
Bij elke landing krijgt je lichaam krachten te verwerken tot drie keer je gewicht. Om deze schok te absorberen heb je sterke bovenbeenspieren (voorkant) nodig.

5. Let op je landing
Vermijd bij het landen dat je gewrichten heel ver doorbuigen. Het doorbuigen helpt weliswaar om de schok van de landing goed op te vangen, maar het vermindert wel je explosiviteit. Met strakkere landingen word je sneller.

6. Zwaai de armen naar voren
Als je armen voor je borst kruisen, heeft dit nadelig effecten op je benen. Een armzwaai naar voren zorgt voor een correcte looppas.

7. Denk jezelf vooruit
Focus je bij elke voetafzet op je heupen. Zo spreek je je bilspieren en hamstrings extra aan en houd je het zwaartepunt van je lichaam constant in voorwaartse beweging.

8. Loop lichter
Haal alles uit je afzet, van het punt dat je voet plat op de grond staat tot het moment dat je heup, knie en enkel in één lijn staan. Door dit te verbeteren krijg je een snellere, lichtere loopstijl.

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

0 reactie(s)

Reageer op deze blog