Naar het overzicht

Hardlopen in de ochtend of avond?

Runnersworld Nederland
woensdag 20 januari 2021

Je hebt veel verschillende soorten hardlopers. De één loopt liever ’s ochtends hard als de wereld nog slaapt, een andere geeft de voorkeur aan hardlopen overdag en weer een derde kiest liever voor ’s avonds hardlopen.

Nu wij in deze coronatijd te maken gaan krijgen met een avondklok, zul je misschien op een ander moment moeten gaan hardlopen. Runnersworld zocht voor jou uit of er een verschil is tussen ’s ochtends en ’s avonds hardlopen.

  1. 's Ochtends hardlopen
  2. 's Avonds hardlopen
  3. 's Ochtends of 's avonds hardlopen?
  4. Gebruikte bronnen

's Ochtends hardlopen

Heb jij normaal gesproken moeite met ’s ochtends opstaan, dan is ’s ochtends hardlopen wellicht al helemaal een uitdaging voor jou. Er is echter goed nieuws. Wennen aan ’s ochtends hardlopen (en vroeg opstaan) went vanzelf zolang je het maar vaak genoeg doet.

Buiten het vroege tijdstip zijn er ook genoeg voordelen aan een ochtendrun.

Vrijheid
Wanneer jij ’s ochtends jouw rondjes loopt, zul je merken dat het over het algemeen lekker rustig is op straat. Wellicht ervaar je ook wel een gevoel van extra vrijheid juist omdat jij één van de weinige mensen op straat bent. Hierdoor zul je ook minder snel afgeleid zijn en meer één met jezelf zijn.

 We zijn allemaal een beetje “Corona-moe” en wat is er heerlijker dan even te ontsnappen aan het eindeloze Corona nieuws, de persconferenties en zoveelste grafiek van de besmettingscijfers dan een heerlijke run!?

Efficiëntie
Je zult merken dat ’s ochtends sporten helpt om die dag efficiënter te zijn. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat je tijdens het sporten nieuwe ideeën opdoet, maar ook dat jouw planning verbetert. Daarnaast zul je je ook energieker voelen, zul je minder stress ervaren en zal je beter in staat zijn om problemen op te lossen.

Slaap
Een tweede voordeel is de verbetering van jouw slaap. Uit onderzoek van de Appalachian State University is namelijk gebleken dat je meteen wakker zult worden als je ’s ochtends gaat sporten, waardoor jouw hersenen meteen beseffen wanneer je wakker bent. Hierdoor zullen ze ook beter weten wanneer je weer moet gaan slapen. Naast jouw hersenen, speelt ook jouw bloeddruk een rol hierin. ’s Ochtends sporten zorgt namelijk voor een lagere bloeddruk. Hierdoor zul je ’s avonds een extra dip hebben en beter slapen.

Afvallen
Wil jij afvallen? Dan helpt een ochtendrun ook beter dan een avondrun. Je begint namelijk eerder met bewegen, waardoor jouw vetverbranding die dag ook eerder begint, zo is gebleken uit onderzoek. Doordat jouw vetverbranding vroeger begint, zul je die dan meer calorieën dan anders verbranden.

Een bijkomend voordeel van ’s ochtends hardlopen is daarnaast dat men overdag minder geneigd is om calorierijke gerechten te eten gedurende die dag. Wil jij er echt vol voor gaan?  Ga dan jouw ochtendrondje lopen op een lege maag!

Prestaties
Tot slot is uit een onderzoek van de University of Birmingham gebleken dat er een significant verschil is tussen de prestaties van duursporters ’s ochtends of ’s avonds. Dit heeft te maken met het chronotype, wat bepaalt of je een ochtend- of avondmens bent. Ochtendmensen zullen het best presteren vijf tot zes uur nadat ze wakker zijn geworden, avondmensen pas elf uur nadat ze wakker zijn geworden. 

Dit komt ook naar voren in sportieve prestaties. Zo is uit dit onderzoek naar voren gekomen dat avondmensen bij een sprint in de ochtend maar liefst 26% langzamer waren dan bij eenzelfde sprint in de avond. Ochtendmensen presteerden bij deze sprint het beste rond het middaguur, avondmensen het beste in de avond (bron: Current Biology). 

Dit komt omdat jouw biologische ritme van invloed is op jouw hartslag, lichaamstemperatuur, concentratie en reactietijd. Gelukkig kun je jouw ritme wel veranderen als avondmens! Dit is wel zo prettig als jij als avondmens een marathon gaat lopen die ’s ochtends begint.

's Avonds hardlopen

In de avonduren een rondje gaan hardlopen heeft, net als ’s ochtends gaan hardlopen, ook zijn voordelen. Enkelen daarvan zijn dat je na een zware werkdag alle stress van je af kunt laten glijden, waardoor je je daarna beter kunt ontspannen. Ook reguleert het de eetlust, wat op den duur resulteert in een stabieler lichaamsgewicht en een betere slaap.

Prestatie
Daarnaast is gebleken dat je ’s avonds meer uit jouw run kunt halen. Uit een studie van het Clinical Research Center van de Universiteit van Chicago. In hun studie kwam is gebleken dat sporters ’s avonds cardio trainingen langer kunnen volhouden (jouw longfunctie is ’s avonds 6% beter dan ’s ochtends), maar daarnaast ook meer kunnen tillen (wat prettig is als je hardlopen combineert met krachttraining). Dit komt doordat jouw spieren en longen ’s avonds meer kracht hebben dan ’s ochtends.

Een andere oorzaak is jouw lichaamstemperatuur. ’s Avonds heeft men over het algemeen een hogere lichaamstemperatuur dan ’s ochtends. Het gevolg hiervan is dat jouw spieren ’s avonds warmer zijn en efficiënter bewegen dan ’s ochtends, waardoor je betere prestaties kunt leveren.

Blessures
Zoals hierboven al aangegeven, zijn jouw spieren ’s avonds warmer dan ’s ochtends. Hierdoor zul je ’s avonds ook minder last hebben van blessures. Wanneer je in de ochtenduren gaat hardlopen, heb je stijve spieren waardoor je sneller geblesseerd kunt raken. Dit kun je voorkomen door een uitgebreide warming-up te doen. ’s Avonds is die kans een stuk kleiner dankzij een hogere lichaamstemperatuur en warmere spieren.

Slaap
Hardlopen in de avonduren kan problematisch zijn voor jouw slaap. Tijdens het hardlopen (en elke andere sport) maak je namelijk adrenaline en andere hormonen aan die jouw slaap kunnen verstoren. Wil je toch ’s avonds gaan hardlopen zonder dat het van invloed is op jouw slaap? Zorg dan dat er minimaal 2 uur tussen het einde van jouw rondje en het moment dat jij naar bed gaat zit.

's Ochtends of 's avonds hardlopen?

Iedereen is anders, ieders doelen zijn anders. Jouw biologische ritme en jouw doelen bepalen voor een groot deel of jij beter ’s ochtends of ’s avonds kunt hardlopen. Dit moet jou er echter niet van weerhouden om op een ander moment te gaan hardlopen.

Zowel ’s ochtends als ’s avonds hardlopen hebben hun voordelen. Door naar jouw doelen te kijken, kun je het beste bepalen wat voor jou het beste tijdstip is. Is dit in strijd met jouw biologische ritme? Dan zul je daaraan moeten werken.

Wil je jouw ritme aanpassen? Dan moet je zorgen dat je vaak genoeg op het nieuwe tijdstip gaat hardlopen. Dit kan aanvankelijk erg lastig zijn. In plaats van meteen voor 7 uur ’s ochtends te gaan, kun je ook eerst een comfortabel tijdstip in de ochtend kiezen en daarna elke keer iets eerder te beginnen. Zo kun je in jouw eigen tempo wennen aan het nieuwe tijdstip.

Let wel, doe je dit voor een marathon, houd dan wel genoeg rekening met de tijd die het kost om te wennen aan het nieuwe tijdstip. Begin dan dus al vroeg genoeg met het aanpassen van jouw ritme.

Of je nu kiest voor een hardlopen in de ochtend of in de avond, houd altijd rekening met het jaargetij en de temperatuur. In de zomer is het overdag vaak erg heet, in de winter is het veel donker. Lees voor hardlopen met warm weer deze blog, voor hardlopen in het donker deze blog en voor hardlopen in de winter deze blog.

Gebruikte bronnen

  1. Appalachian State University: http://newsarchive.appstate.edu/2011/06/13/early-morning-exercise/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20837645
  3. University of Birmingham: http://www.cell.com/current-biology/abstract/S0960-9822%2814%2901639-X
  4. Current Biology: https://www.cell.com/current-biology/fulltext/S0960-9822(14)01639-X
  5. Clinical Research Center van de Universiteit van Chicago: https://www.uchicagomedicine.org/forefront/news/2001/june/exercise-effects-dependent-on-time-of-day

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

0 reactie(s)

Reageer op deze blog

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies Doorgaan zonder cookies