Naar het overzicht

Hardlopen bij warm weer

Runnersworld Nederland
dinsdag 17 april 2018

Het kwik kan deze week oplopen tot wel boven de 25 graden. Maar jij als fanatieke hardloper laat je daar natuurlijk niet door tegenhouden! Aan de hand van vier tips kom je veilig en comfortabel je warme run door.

Drinken, drinken en nog eens drinken
Wist je dat je prestatie al met 10% achteruit gaat wanneer je 2% van je lichaamsgewicht aan vocht verliest? Tijdens warm weer zweet je sneller omdat je lichaam je kerntemperatuur laag probeert te houden. Neem dus een extra bidon water of sportdrank mee tijdens jouw run. Sportdrank van bijvoorbeeld SIS bevat een uitgebalanceerde mix van onder andere koolhydraten, elektrolyten voor optimale hydratatie en cafeïne. Hierdoor wordt de wateropname van je lichaam verbetert, je uithoudingsvermogen behouden en wordt kramp tegen gegaan.
Bovenstaande sportdrank of water neem je natuurlijk niet mee in een bidon in je hand. Doordat je iets vasthoudt verdwijnt de balans uit je lichaam en kan je iets schever gaan lopen. Dat is natuurlijk niet zo comfortabel. In een belt met twee of vier flesjes neem je makkelijk voldoende drinken mee. Maar ook je huissleutels of mobiele telefoon.

De juiste kleding
In welke kleding loop jij hard? Wanneer je in functionele hardloopkleding voor heren of dames loopt wordt zweet snel en efficiënt afgevoerd. Hierdoor blijft je lichaam droog en behoud je comfort. Het ademende materiaal zorgt er ook voor dat je jouw lichaamswarmte kwijt kan.
Katoenen kleding voert daarentegen zweet niet af maar houdt het vast waardoor je shirt na een warme run nat van het zweet wordt. Dit is erg oncomfortabel en kan ook nog eens je lichaam te veel afkoelen!

“Kleding die ademt, terwijl jij op adem komt”

Een verkoelende pet
Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt tijdens jouw warme run maar een pet kan je een verkoelend en comfortabel gevoel geven. De zon schijnt niet in je ogen en je houdt je hoofd koel door de ademende materiaal.

Het heetste moment van de dag
Wanneer je een vrije keuze hebt op welk tijdstip je jouw rondje wilt gaan lopen, doe dit dan niet op het heetst van de dag. Het is dan sowieso af te raden om te lang in de zon te blijven. Tussen 11 uur ’s ochtends en drie uur ’s middags is de straling van de zon het meest intens. Loop jouw trainingsrun dus lekker vroeg in de ochtend of in de namiddag en avond voor de juiste bescherming tegen de zon.

Heb jij een andere tip voor hardlopen met zomerse temperaturen? Laat het dan hieronder weten!

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

7 reactie(s)

Reageer op deze blog

Runnersworld Nederland
Runnersworld Nederland

@Gerard daar hadden we helaas geen beelden van

Gerard
Gerard

mooie foto, maar waar is haar belt en haar petje?

Runnersworld Nederland
Runnersworld Nederland

@remon fijn toch dat je direct de tips in de praktijk kunt brengen ! :)

Remon
Remon

Tot zover dit reclameblok

Runnersworld Nederland
Runnersworld Nederland

@irene en @sietske bedankt voor jullie aanvullingen!

Irene
Irene

Zorg dat je voor je run al voldoende gehydrateerd bent. Loop je in de ochtend probeer dan wat eerder op te staan om wat te drinken. Ga je voor de namiddag of avond zorg dan voor een goede intake gedurende de dag.

Sietske
Sietske

Als je de mogelijkheid hebt een dan het bos of park in. De bomen zorgen voor schaduw en verkloeing!

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies