Naar het overzicht

Fit with Marit: Marathonpraat, nog maar 8 weken

Runnersworld Nederland
maandag 11 september 2017

Nog maar 8 weken en dan sta ik aan de start van de New York marathon! Elke zondag plaats ik (Fit with Marit) een blog met mijn voorbereidingen en alles wat hierbij komt kijken. Afgelopen week stond in teken van “oeps, ik wil iets te veel, iets te snel” en een loopanalyse bij Runnersworld.

Inmiddels ben ik al bijna vier weken volop in training. Mijn lichaam is natuurlijk wel wat gewend, maar ik ben in korte tijd duurlopen boven de 20 kilometer gaan doen en mijn linkerknie blijkt het hier niet helemaal mee eens te zijn. Even een stapje terug dus… maar dat maakt niet uit, want rust is ook training en zo heb ik even wat extra tijd om me met met dingen bezig te houden die er ook van alles mee te maken hebben!

Afgelopen woensdag ben ik namelijk naar Runnersworld in Groningen geweest voor een loopanalyse. Een loopanalyse houdt in dat je, voordat je een paar nieuwe schoenen aanschaft, gaat kijken naar welke schoen bij jouw voet past. Ik vond dit dus mega interessant! Vooral in aanloop van zo’n grote afstand, was het super leerzaam en goed om te weten. Hieronder laat ik zien hoe dit in z’n werk ging.

Hier zie je een statische analyse. Dit houdt in dat je op zo’n plaat gaat staan, waardoor de drukpunten van je voet zichtbaar worden. Je ziet hierdoor de stand en het type voet. Bijna iedereen heeft twee verschillende voeten. Mijn voeten waren niet heel erg verschillend, maar de drukpunten waren wel iets anders. Bij de ene voet had ik bijvoorbeeld mijn kleinste teen wel als drukpunt, bij de andere niet.

Daarna gingen we door naar de loopanalyse. Door verschillende camera posities worden er video’s gemaakt, waardoor je de looptechniek onder de loep neemt. Je kijkt naar stabiliteit en de mate van demping. Bij mij was er duidelijk te zien dat tijdens mijn landing, mijn core/heup inzakt. Bij lange duurlopen zou ik hierdoor last kunnen krijgen van bijvoorbeeld mijn knieën of schenen, omdat je het gaat compenseren. Iets wat me dus bekend in de oren klonk, na de duurloop van de dag ervoor. Wat ik er aan kan doen? Bewust bewegen, loopscholing en core-oefeningen toevoegen aan mijn trainingen.
Ook kijken ze naar hoe je op je schoenen staat en of je extra ondersteuning nodig hebt, maar dit was bij mij niet het geval.

Ook wordt er aangeraden om op verschillende schoenen je hardlooptrainingen te doen. Niet alleen vertelden ze dat bij Runnersworld, maar ik was afgelopen week ook bij een lezing in het UMCG ziekenhuis over hardlopen. Ook hier vertelden ze dat je het beste afstanden, ondergronden, tempo’s en schoenen kunt afwisselen. Hierdoor geef je je lichaam verschillende prikkels, wat goed is voor training.

Uiteindelijk hebben ze twee paar New Balance schoenen voor mij besteld, zodat ik volgende week kan passen welke het beste aanvoelen. Beide hebben veel demping, zodat ik ze kan gebruiken voor de lange afstanden. Mijn kortere afstanden en intervaltrainingen doe ik weer op andere schoenen. Vond het echt heel interessant om mijn looptechniek eens onder de loep te nemen!

Ook krijg ik dit weekend mijn officiële trainingsschema. De afgelopen weken heb ik vooral naar inzicht getraind. Vandaag heb ik na vier dagen rust, weer (op zachte ondergrond) een rondje proberen te lopen. Voelde me knie al snel, dus moet je eerlijk zeggen dat ik een klein beetje bang ben geworden. Het zal toch niet dat ik, na nog nooit een blessure te hebben gehad, nu voor het tofste run vooruitzicht ever een blessure ga oplopen… ik hoop dat het bij een flinke waarschuwing van mijn lichaam blijft (soms denk ik dat het alles aankan….). Vanaf nu ook echt even rustig aan en rustig opbouwen!

Volgende week zal ik mijn schema met jullie delen en vertellen hoe de trainingen tot dan toe zijn gegaan. Over een week ga ik weer naar Runnersworld om het over voeding te hebben, daar ben ik erg nieuwsgierig naar! Tot nu toe red ik de duurlopen prima met een flesje AA tussendoor, maar ik ben wel benieuwd naar de gelletjes waar ik anderen altijd over hoor. Wat ik verder zoal eet, vertel ik jullie dus binnenkort!

Voor welke run train jij op dit moment en hoe pak jij dit aan?
Heb je verder nog vragen, die mag je natuurlijk altijd stellen!

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

3 reactie(s)

Reageer op deze blog

Marcel
Marcel

Leuk te lezen over je voorbereidingen! Ik heb vorig jaar NY gedaan - het was fantastisch, maar veel zwaarder dan ik dacht. Wees je ervan bewust dat er meer 'heuvel' in zit dan alleen de bruggen: het grootste deel van het parcours is vals plat, dus train je kuiten nog wat extra! En vooral: tel je wandelkilometers in de dagen voor de marathon - je loopt al snel veel te veel. Tot zover de tips, heel veel plezier! You've got this!

Martin ter Haar
Martin ter Haar

Mooi verhaal! Maar hopelijk ook snel hersteld en geen gedoe meer. Ook ik ga straks richting New York en heb vorige week ook alles 'ondergaan' bij Runnersworld Groningen. Top geholpen! Ik ben gelukkig blessurevrij (afkloppen!!) en dat moet natuurlijk zo blijven... succes!!

Irene
Irene

Met genoegen lees.ik je verhaal. Ik zit in t zelfde schuitje. Ik ga ook naar New York dit jaar .en ben ook aan de lange duurloop begonnen en nu heb ik mijn kuit overbelast.