Naar het overzicht

Fit with Marit: Marathonpraat, nog één week

Runnersworld Nederland
maandag 30 oktober 2017

Over precies één week sta ik aan de start van de marathon in New York, dus vanaf nu is het menens: geen koffie en alcohol meer, koolhydraten stapelen en veel rusten. Mijn laatste trainingen, tips en mijn startnummer kun je in deze een-na-laatste marathonpraat lezen!

Trainingen 

Vorige week liep ik mijn laatste lange duurloop. 30 kilometer waarvan ik genoot, maar waarvan de laatste kilometers ook zeker zwaar waren. De gedachte dat ik volgende week nog 12 kilometer verder moet rennen is pittig, maar ik heb er vertrouwen in!
Afgelopen week begon ik al met afbouwen en rustiger aan doen. Dinsdag had ik een afspraak bij de fysio en donderdag deed ik nog een duurloop van 15 kilometer. Op aanraden van mijn fysio moest ik een viaduct opzoeken en deze een week paar op en neer, zodat ik een beetje kon wennen aan omhoog rennen, omdat er in New York een aantal bruggen en heuvels op de route zijn.

Gisteren had ik mijn laatste training samen met de Stichting Semmy lopers. Zij rennen onder begeleiding van Runnersworld en New Balance en worden gesponsord door een aantal organisaties. Met deze prestatie proberen de lopers zoveel mogelijk geld in te zamelen voor onderzoek naar hersenstamkanker. Een ontzettend mooi doel en een super bijzondere, inspirerende en warme groep om bij aan te sluiten en samen naar New York te reizen. Gisteren deden we een rustige training op de Hei in Eemnes (zo mooi daar!). Niet te veel gekke dingen, want de energie moet gespaard worden! We liepen 45 minuten, waar we sommige gedeeltes moesten aanzetten, maar vooral op marathontempo liepen. Afsluitend nog een korte disq (mobiel fitness apparaat/zie foto hieronder) training en daarna werd er vooral heel veel gekletst over de marathon. Iedereen heeft er onwijs veel zin in!



De laatste tips & 
tracks
Woensdag ging ik langs bij Runnersworld en kreeg ik de laatste tips voor de marathon. Leuk om te delen voor als je ooit ook een marathon gaat lopen of gewoon om een beetje een voorstelling te maken van mijn laatste week.

Week voor de marathon:

  • Goed eten: koolhydraatrijk eten, niet te vet en ook niet ineens andere dingen gaan eten, die je normaal ook niet eet
  • Veel drinken (water en thee om de afvalstoffen af te voeren)
  • Goed slapen/veel rust
  • Geen alcohol, geen koffie: zodat de cafeïne gelletjes extra goed werken op de wedstrijddag
    PS. I LOVE COFFEE, dus deze is ontzettend lastig, maar ik ben al een week aan het afbouwen en het gaat tot nu toe goed!

Dag van tevoren:

  • Wedstrijdmateriaal klaarleggen: zodat je hier geen stress meer over hebt in de vroege ochtend
  • Startnummer op kleding
  • Parcoursverkenning: een paar punten van herkenning, zodat je weet waar je aan toe bent
  • Weersverwachting

Wedstrijddag:

  • Op tijd ontbijten: een goed en stevig ontbijt (wat voor jou werkt), twee uur van te voren nog iets eten en daarna nog wat kleine dingetjes (bijvoorbeeld een banaan of gel)
  • Warme (oude) kleding aan: kun je achterlaten bij de start
  • Op tijd naar toilet
  • Op tijd naar startvak
  • Warming-up in startvak, maar niet te gek, want energie sparen!
  • Veters goed strikken

Race:

  • Loop je eigen tempo, probeer je eigen ritme te zoeken en vooral niet te snel starten
  • Deel de race in blokjes in en blijf positief denken (“21,1 km: al op de helft!”)
  • Blijf eten en drinken, ook al heb je hier geen zin in: water op de drankposten en gelletjes tussendoor.
  • Toilet-stop: moet je naar de wc? Ga! Want anders zit het je alleen maar in de weg
  • Zoek het juiste ‘treintje’
  • GENIETEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ik heb geen billen meer over, ik mag geen koffie en alcohol mee drinken en dan moet ik ook nog rust houden terwijl ik in NEW YORK ben!!! Wat is er ook alweer zo leuk aan een marathon rennen?

ALLES! Echt ik ben zo ontzettend aan het genieten van de voorbereidingen en ik kan niet wachten tot we het vliegtuig in stappen!

On Your Feet
Maar voordat we met z’n allen het vliegtuig instappen, hebben we vandaag nog iets heel leuks op de planning staan. Stichting Semmy wordt namelijk ook gesponsord door de musical ‘On Your Feet’, die vandaag in premiere gaat. En wij zijn uitgenodigd! En wat er ‘on our feet’ is? Je raadt het al… onze New Balance schoenen! Met een galajurkje erboven voel ik me eerder een clown dan stijlvol, maar alles voor het goede doel!


Volg me tijdens de marathon!
Sinds deze week kun je de ‘New York Marathon’ app installeren en kun je me tracken! Hier boven zie je mijn gegevens. Je kunt me vinden via Marit Kloosterboer of startnummer ‘40606’. Zondag start ik om 10:40 uur, dit is Nederlandse tijd 15:40. Echt super tof, maar ook echt spannend dat jullie me kunnen volgen. Ik krijg veel vragen of ik een eindtijd in gedachten heb… nee, die heb ik niet. Ik wil echt genieten, lekker lopen en gezien de route zal mijn tempo lager liggen dan normaal, wat ik niet erg vind. Binnen de 4 en een half uur finishen zou ik echt TOP vinden, maar gebeurt dit niet, dan niet.

Excuse me, ik spring echt van de hak op de tak, maar ik ben ‘gewoon een beetje’ excited. Gezonde spanning! De komende week dus de laatste voorbereidingen en donderdag vliegen we naar New York. Zaterdag plaats ik nog een laatste blog voorafgaande de marathon. Heb je nog vragen? Tips? Laat het me vooral weten!

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

1 reactie(s)

Reageer op deze blog

Renée
Renée

Veel plezier Marit! En succes met de heuvels!

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies