Naar het overzicht

Fit with Marit: Marathonpraat, 2 weken

Runnersworld Nederland
maandag 23 oktober 2017

Zondag 5 november is het zover: dan loop ik mijn eerste marathon in… New York! Nog maar 14 nachtjes slapen dus en vanaf deze week is het vooral belangrijk om rust te nemen. Wat ik de afgelopen week deed op hardloopgebied? Ik ga het je vertellen!


30KM

Tot drie maanden geleden werd me best vaak gevraagd of ik ooit een marathon wilde lopen. “Oh nee, daar moet ik echt nog niet aan denken… dan moet je trainingen van 2/3/4 uur gaan doen, vee te lang!” En daar ging ik dan woensdag: mijn langste duurloop tot nu toe. Dinsdag begonnen de zenuwen al: kan ik dit wel? Wat als ik pijn krijg? Wat als ik na 20 kilometer niet meer kan? Woensdag stond ik vroeg op. Twee boterhammen appelstroop, een banaan, koffie en een gelletje met cafeïne. Om 8 uur liep ik de deur uit. De zon was aan het opkomen en ik had de route aardig in mijn hoofd. Bij mij gaan de eerste paar kilometers altijd wat moeizaam, maar daarna kom ik op gang. Kilometer 10 had ik dan voor mijn gevoel ook binnen no-time aangetikt. Ik was aan het genieten van de omgeving: weilanden in combinatie met de ochtendzon. Alsof ik de enige op de wereld was. Van de 10 tot 20 kilometer liep ik lekker. Ik zat lekker in mijn ritme, had er geen moeite mee en de gelletjes (die ik om de 30-40 minuten) nam deden hun werk. Vanaf kilometer 20 kreeg ik het zwaarder. Ademhaling prima onder controle, pijn in knie onder controle, maar benen voelden verzuurd. Niet wandelen, maar blijven rennen, want anders kom ik er niet meer in. En zo verstreken de laatste kilometers. Het was aftellen, maar het was ook een bijzonder gevoel: IK DOE DIT GEWOON! Ik loop gewoon 3 uur hard aan één stuk door! Toen ik mijn horloge stopzette na 30 kilometer was direct alle energie op, de laatste kilometers gingen op de automatische piloot. Ontzettend blij en trots, maar ook ontzettend leeg. Thuis gelijk gedoucht, gerekt en gestrekt. De rest van de dag wel weer last van mijn knie (de pijn schiet er in als de druk eraf is), maar verder prima doorgekomen. Dit geeft vertrouwen!


Loopscholing

Ook ben ik deze week weer langs geweest bij Runnersworld om meer over loopscholing te weten te komen. Loopscholing is een bepaalde trainingsvorm van atletiek met de bedoeling je looptechniek efficiënter te maken. Vaak wordt het toegepast in het begin van de training en is het onderdeel van de warming up. Ook ik pas de laatste maanden loopscholing toe, op aanraden van Runnersworld en mijn fysio. Toen ik een paar weken terug een loopanalyse deed, kwamen we er achter dat ik een lichte ‘hip-drop’ heb (zie foto hieronder). Dit betekent dat bij het lopen mijn heupen altijd ietwat inzakken, waardoor er extra druk op andere spieren terecht komt (en waar mijn blessure dus vandaan komt). Om dit te verbeteren heb ik een aantal oefeningen voor loopscholing meegekregen en het leek me leuk om deze met jullie te delen.

Voor de uitvoering van de oefeningen zou je op internet kunnen kijken, maar zelf heb ik veel geleerd door met loopgroepen mee te doen. Zo krijg je ook te horen of je het goed uitvoert. (Bijvoorbeeld bij de Running Girls Groningentrainingen + Runnersworld geeft ook trainingen, 0-5 km, 5-10 km of richting halve marathon!)

De eerste 4 oefeningen zijn om er in te komen/ de boel op spanning te zetten:
1. Tripling
2. Tripling + skipping
3. Skipping
4. Kaatsen

Oefening 5 t/m 10 zijn specifieke oefeningen om met name de hip-drop te verbeteren:
5. Enkelbenige skipping (links en rechts)
6. Skipping met freeze
7. Skipping met dubbele kaats
8. Zijwaartse pendel
9. Enkelbenige kaats
10. Lunges

Ik loop vaak een halve tot hele kilometer warm en daarna doe ik een aantal van bovenstaande oefeningen. Een mooie manier om warm te worden, maar ik merk ook meer focus op mijn techniek tijdens de trainingen.


Vanmorgen deed ik nog een intervaltraining, in de regen! Maar ja, dat kan ook in New York gebeuren natuurlijk. Ik heb al even gekeken naar het weer in New York, dit zal rond de 10-15 graden liggen op 5 november. Ik hoop dat het droog blijft!

Vanaf nu is het afbouwen. Heel moeilijk vind ik dat (want endorfine, energie en excited!), maar ik weet dat het nodig is. Komende week ‘mag’ ik nog een duurloop doen van zo’n 15 kilometer en daarnaast zal ik af en toe nog wat trainingen doen van bijvoorbeeld 5, 6, of 7 kilometer. Loopjes waarbij je denkt: ik wil meer! Maar dan toch stoppen, want energie sparen! Zaterdag ga ik eindelijk weer meetrainen met de renners van Stichting Semmy. Samen met hun (en@girlslove2run) ga ik naar New York, dus deze laatste training wordt vast erg gezellig!

Ik wil jullie (nu al) heel erg bedanken voor de ontzettend lieve berichtjes die ik krijg. Super tof dat jullie me volgen in de weg naar mijn eerste marathon. Doet me heel erg goed en motiveert me ontzettend!

Volgende week ga ik vertellen hoe laat en met welk startnummer ik van start ga! Zijn er verder nog dingen die je interessant vind om terug te lezen in de laatste weken? Laat het me vooral weten!

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

1 reactie(s)

Reageer op deze blog

Irene
Irene

Succes !!!!!

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies