Naar het overzicht

Chocolademelk: wonderdrank voor hardlopers?

Runnersworld Nederland
woensdag 30 september 2020

Chocolademelk in het nieuws: 'De chocomel van Mark Rutte'

"Er is geen ruimte voor een biertje of een chocomel." Dat zei premier Mark Rutte tijdens de Corona persconferentie op 28 september toen hij het had over de sportkantines die dichtgaan. De premier slaat voorafgaand aan persconferenties regelmatig zelf een chocomel achterover, als energieboost. Maar hoewel dat goed kan werken, is het niet gezond.

Jesse Linthorst, medewerker Runnersworld Twente, in een item van EditieNL over Chocolademelk voor sporters.

Rijk aan belangrijke stoffen

Allereerst bevat chocolademelk in tegenstelling tot veel sportdranken eiwitten die nodig zijn voor spierherstel. Het is vloeibaar dus wordt sneller opgenomen dan bijvoorbeeld kipfilet en het zit vol BCAA’s (de aminozuren die nodig zijn voor spierherstel) en elektrolyten (zoals natrium en kalium). Voor mensen zonder lactose-intolerantie is een glas chocolademelk na een training een goede manier om snel al deze stoffen binnen te krijgen. Chocolademelk lijkt nu misschien een soort superfood voor hardlopers maar vergis je niet, er zit ook een groot nadeel aan: het zit boordevol suiker! Natuurlijk heb je als hardloper ook koolhydraten nodig maar wegen de voordelen van de eiwitten wel op tegen het nadeel van de suikers? 

Onderzoek: Chocolademelk vs. sportdrank

In de Journal of the International Society of Sports Nutrition (2019) onderzochten wetenschappers Born et al. het verschil in sportprestaties bij het drinken van chocolademelk of sportdrank. 103 Middelbare school-studenten deden mee met het onderzoek. De helft hiervan kreeg tijdens een zeven weken durend schoolkamp na elke training een flinke portie van een sportdrank. Deze drank bevatte enkel koolhydraten en wat natrium (700 ml, 42 gram koolhydraten). De andere groep kreeg 475 ml magere chocolademelk met, naast 44 gram koolhydraten, ook 16 gram eiwit en een vergelijkbare portie natrium. Voor en na de zeven trainingsweken werd een aantal testen afgenomen zoals squats, bench press en power cleans. Het resultaat? De groep studenten die chocolademelk had gedronken, was maar liefst 12.3% vooruitgegaan in de testen. De andere groep ging slechts 2.7% vooruit. De scholieren die alleen koolhydraten namen na de training zagen hun resultaten op de bench press zelfs afnemen.

Ons oordeel?

Wij zijn stiekem toch wel een klein beetje fan van chocolademelk. Het is echter geen superfood voor hardlopers zoals sommigen beweren. Ga nu zeker niet ineens na elke 20 minuten wandelen chocolademelk drinken want dan krijg je meer calorieën binnen dan je hebt verbruikt. Wil je voor korte trainingen wel de voordelen van de eiwitten maar niet de nadelen van de hoeveelheid suikers? Ga dan voor bijvoorbeeld light chocolademelk. Heb je echter een lange duurloop achter de rug, dan mag je jouw lichaam best wel eens verwennen met een lekkere chocolademelk! 

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

2 reactie(s)

Reageer op deze blog

Anita
Anita

Of je maakt het gewoon zelf met halfvolle melk en cacaopoeder!

Erik
Erik

Oeh, heerlijk een goed glas chocomel na het lopen/sporten! Gaat geen ander drankje tegenop hoor

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies Doorgaan zonder cookies