Naar het overzicht

Alles over blaren en hardlopen

Runnersworld Nederland
maandag 23 november 2020

Hardlopen blijft natuurlijk een actieve bezigheid en niemand loopt de 42km met fonkelende teentjes. Heb je echter blijvend last van blaren? Check dan hier wat je eraan kunt doen!

Wat is een blaar?

Onze huid bestaat uit drie lagen. Helemaal bovenop zit de opperhuid, daaronder de lederhuid en daaronder de onderhuid. Door teveel wrijving, die ontstaan door de wrijving van jouw schoenen of sokken langs de huid, tussen de opperhuid en lederhuid kan er vocht ophopen tussen deze twee lagen. Dat vocht kan door de stugge opperhuid niet wegtrekken waardoor er een blaar ontstaat.

Als je maar een paar kilometer loopt, dan zul je niet zo snel last hebben van blaren. Pas bij langdurige wrijving, wat pas ontstaat na het lopen van veel kilometers, zul je steeds meer last krijgen van blaren. Dit komt ook doordat jouw voeten naar mate je meer kilometers loopt, steeds verder zullen opzwellen en eventueel zelfs zal gaan knellen. Ook kunnen ze ontstaan door natte zolen, wat zelfs kan leiden tot een bloedblaar.

Blaren voorkomen

Gelukkig kun je blaren voorkomen, of in ieder geval de kans op blaren verkleinen. Hoe je dat doet, is afhankelijk van de plek waar jij last hebt van blaren.

Blaren in het midden van jouw voet
Heb je blaren in het midden van jouw voet? Kijk dan nog eens naar jouw hardloopsokken. Met ‘normale’, katoenen sportsokken is de kans op blaren een stuk groter omdat je sneller last hebt van vochtige voeten en schuurplekken, maar ook doordat de sok sneller slijt.

Een goede hardloopschoen is gemaakt van synthetische materiaal. Hieronder verstaan wij materialen als nylon, polyester en lycra. Deze materialen voeren namelijk vocht af waardoor jouw voeten droog blijven, en met droge voeten is de kans op blaren kleiner dan met natte voeten.

Blaren op jouw hiel of onder de bal van jouw voet
Blaren op de hiel of onder de bal van jouw voet komen voort uit het dragen van de verkeerde maat schoenen. Te krappe schoenen geven vooral later op de dag last, omdat voeten in de loop van de dag opzwellen. Bij te ruime schoenen wrijft de hielkap constant langs de hiel van jouw voet. Ons advies? Kom langs in een Runnersworld-winkel om er zeker van te zijn dat jij op de goede schoenen loopt.

Ook kan een andere vetertechniek helpen om dit soort blaren tegen te gaan. Rijg tot aan het een-na-laatste oogje van de schoenen je de veters normaal. Van het een-na-laatste oogje naar het laatste oogje kruis je de veters niet, maar houd je de veters elk aan één kant. Om te strikken rijg je de veter vervolgens door het lusje dat aan de andere kant is ontstaan. Naast dat deze vetertechniek kan helpen om blaren op de hiel te voorkomen, helpt het ook om jouw hak op zijn plek te houden zodat je niet uit de schoen slipt.

Blaren tussen jouw tenen
Het je last van blaren tussen jouw tenen? Knip dan eerst jouw teennagels goed. Helpt dat nog steeds niet, kijk dan nog eens naar de maat van jouw schoenen. Misschien loop je wel op te kleine schoenen.

Allereerst is het belangrijk dat je een grotere maat neemt dan je standaard schoenen. Daarbij bestaan er qua maatvoering grote verschillen tussen merken hardloopschoenen; voor bijvoorbeeld een Nike schoen raden we 1 maat groter aan dan je standaard schoenen maar voor Saucony wel 2 maten groter. Ten slotte heb je verschillen in breedte verhoudingen: Zit jouw hak goed maar heb je te weinig ruimte bij je tenen? Kies dan voor een schoen met een brede voorvoet. Ook dit kan verschillen per merk en per type schoen.
 
Hoe moeten goede hardloopschoenen zitten? Jouw tenen mogen de voorkant van de schoenen niet raken, er moet zo’n halve tot hele centimeter tussen zitten, omdat jouw voeten anders gaan knellen zodra ze opzwellen.
 
Je kunt zelf gemakkelijk testen of er genoeg ruimte in jouw schoen zit door eens stap te nemen met losse veters. Slipt de schoen niet als je die stap zet, dan is die goed. Slipt de schoen wel bij deze stap, dan loop je het risico op blaren, maar ook op instabiliteit en dus blessures.
 
Heb jij blijvend last van blaren tussen je tenen of twijfel je of je wel de goede hardloopschoenen hebt, dan raden we je aan een loopanalyse te doen in één van onze winkels. Neem dan vooral jouw huidige hardloopschoenen mee.

Toen Shane Williams een paar jaar geleden de marathon van London had gelopen, had hij erg last van zijn tenen, van zwarte nagels en zelfs van nagels die hij miste. De rugbylegende uit Wales gaf zelf aan dat dit kwam omdat hij hardloopschoenen droeg die eigenlijk te klein waren waardoor er veel wrijving was tussen de neus van de schoenen en zijn tenen.

Verzorg jouw voeten
Naast bovenstaande maatregelen, is het ook van belang dat jij jouw voeten goed verzorgd.

Zorg er voor dat jij niet teveel eelt hebt. Een dun laagje is prima, maar bij teveel eelt vergroot je juist de kans op blaren.

Ook kun je bij runs tot één uur de meeste kwetsbare plekken op jouw voeten insmeren met bijvoorbeeld vaseline, dit gaat de wrijving tegen, of door deze plekken preventief af te plakken met sporttape. Bij runs langer dan één uur leidt vaseline juist tot wrijving, houdt hier dus rekening mee.

Daarnaast is het van belang dat je altijd droge voeten hebt. Dit kun je bereiken door jouw voeten met talkpoeder te behandelen, of door halverwege jouw run jouw sokken te vervangen voor een droog paar.

Blaren behandelen

Heb je toch een blaar opgelopen, dan is het belangrijk dat je die goed behandeld want elk soort blaar vergt namelijk een ander soort behandeling. Er geldt echter wel één regel bij alle soorten blaren: Blijf er van af, maar hou hem wel in de gaten en ga naar de dokter als de blaar begint te ontsteken.

Aan een kleine blaar kun je het beste niets doen aangezien de huid werkt als een beschermlaag voor de blaar waardoor hij uit zichzelf wel zal helen. Mocht je er toch iets aan willen doen, kapsel de blaar dan in met een stukje vilt of schuimrubber. Door een gat te knippen in het viltje of rubbertje, over de blaar te plaatsen en af te dekken met een verbandgaasje, zal de blaar redelijk snel indrogen en genezen. Ook zou je een blarenpleister over de blaar kunnen plakken.

Hoewel het aan te raden is om niets te doen, zou je een grote blaar kunnen doorprikken als die te pijnlijk is. Bij het doorprikken van blaren neemt namelijk de kans op infecties toe. Kies je hier echter wel voor, dan moet je wel zorgen dat je het goed doet zodat de kans op infecties zo klein mogelijk blijft.

Hoe prik je een blaar dan goed door? Pak een schone naald en maak, door te deppen, de blaar schoon. Druk na het prikken het vocht er voorzichtig uit. Maak vervolgens de blaar voorzichtig schoon en dek hem af met een gaasje of wondpleister. Verzorg hem vervolgens regelmatig (één à twee keer per dag) om infecties te voorkomen.

Verder is het ook voor de grote blaar van belang dat je hem zo veel mogelijk met rust laat. Alles waarmee je hem aanraakt, kan hem namelijk alleen maar infecteren. Het is dus ook niet aan te raden om losse velletjes huid af te scheuren. Naast infecties kan dit namelijk ook leiden tot nieuwe wondjes. Wil je toch de losse velletjes weghalen, gebruik dan een gesteriliseerd mesje, pincet of schaartje.

Hardlopen met een blaar

Vaak doet het veel pijn als je lang met een blaar moet gaan lopen. Mocht je echter niet van jouw schema af willen wijken en dus gewoon jouw rondjes gaan lopen ondanks de blaar? Maak dan gebruik van speciale blarenpleisters om de wrijving en pijn te verminderen. Bij runs tot één uur zou je de blaar ook in kunnen smeren met vaseline, bij runs langer dan één uur leidt dit juist tot wrijving.

Vetertechnieken

Naast blaren zijn pijnlijke voeten ook heel onprettig tijdens maar ook na het hardlopen. Door gebruik te maken van een andere vetertechniek, kun je deze pijn verminderen. Het dragen van de juiste schoenen blijft echter nog steeds heel erg belangrijk. Ga dus eerst na of je überhaupt op de goede schoenen loopt, een andere vetertechniek is namelijk geen vervanging voor foute hardloopschoenen.


Bron: https://voetenplazaalmelo.nl/vetertechniek-en-sokadvies/

Runnersworld Nederland

Of je nu net begint, of op professioneel niveau meeloopt, Runnersworld is dé winkel voor elke hardloper. De winkeleigenaren zijn zelf allemaal fanatieke hardlopers en of looptrainer en weten dan ook als geen ander hoe een hardloper beweegt.

0 reactie(s)

Reageer op deze blog

Deze website maakt gebruik van cookies

Om u een optimale gebruikerservaring te bieden op onze website en voor het tonen van relevante advertenties, maakt Runnersworld gebruik van cookies door: Google Analytics, Youtube, Facebook, Twitter, Hotjar, AddThis en vergelijkbare technieken, die door Runnersworld of derden worden geplaatst. Door op “Accepteer cookies” te klikken, gaat u akkoord met het plaatsen van alle cookies.
Meer informatie over deze cookies vindt u op onze cookieverklaring.

Accepteer cookies Doorgaan zonder cookies